De fleste svineproduktioner er dybt afhængige af raske og ivrige medarbejdere, godt samarbejde, og at man ved, hvad man gør, hvorfor man gør det, og ikke mindst hvem der gør hvad.

En dansk undersøgelse viser, at de fleste udenlandske medarbejdere gerne vil gøre det godt, men ikke forstår hvordan eller hvornår. Oplæringen har været tilfældig, forståelsen og sproget giver problemer, og forskellig arbejdskulturer lægger en tyk dyne af misforståelser hen over det, der skulle være en god introduktion til et godt og fast job til glæde for både arbejdsgiver og arbejdstager. Mange medarbejdere går rundt med ondt i maven, fordi de ikke ved, om de gør det rigtigt, eller om det er godt nok, det de gør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv om man synes, at mange ting giver sig selv, så er oplæring af medarbejdere ikke bare noget, man gør. Det skal læres. Og mon ikke mange forældre til skolebørn, efter corona-karantænen, har fundet ud af, at lære-gerningen ikke bare er venstrehåndsarbejde. Det kræver tid, evner og motivation.

Flere artikler i dette nummer tager fat i trynen på problemet og kommer med gode råd til oplæring og motivation af medarbejdere. Én rådgiver tager skalpellen i egen hånd og fører den for medarbejderne, indtil de selv kan overtage. En anden husker os på 1:3-reglen. Har du som ejer eller leder påpeget én fejl eller mangel, er du nødsaget til rose for tre andre opgaver, for at holde motivationen. Det kan virke voldsomt, men hvis det er det, der skal til for at holde mavepinen væk og medarbejderne engageret, så er det det værd. Og det bedste er, at det ikke koster ekstra!