Evalueringen vil vise, at vi har godt styr på dyretransporter fra Danmark.

Hvis ikke man vil have eksport af grise ud af Danmark, så skal man sige sandheden, i stedet for at chikanere eksportører, transportører, chauffører, kontrollører og svineproducenter.

Efter er halvt år med skærpet tilsyn, dobbelt dyrlægetjek og øget kontrol af grisetransporter, konkluderer Den Danske Dyrlægeforening, at der fortsat er lang vej. De vil have mere tid og flere penge, hvilket ikke er overraskende. Men noget, der overrasker mig, er, at dobbelt dyrlæge inspektion ikke giver merværdi.

Det kommer til at koste eksportbranchen kassen at hyre flere dyrlæger ind, få forhåndsgodkendt logbøger, transportsyn af biler og så videre. En opgørelse fra Fødevarestyrelsen viser, at der er kommet over 50 millioner kroner ind i gebyrer sidste år. Mon ikke det bliver dobbelt så dyrt i år, hvor taksten sættes op, kravene fortsætter, og egenbetaling er 100 procent.

Og hvad får man for pengene? Intet andet end nogle politikere, der kan sige at de har gjort noget. Vi taler chikane af et erhverv, som kan indbringe eksportindtægter på over otte milliarder kroner i 2020.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

En eksportør har opgjort, at dyrlægerne ikke har afvist flere dyr i sidste halvår, tvært i mod. Der ER overordnet styr på dyrevelfærden under transporter fra Danmark.

Allerede i december skulle der have ligget en evaluering af den øgede indsats på transportområdet, men den mangler stadig i skrivende stund. Trods det fortsætter ordningen, og EU-forordningens krav er nu indført som minimumskrav i Danmark. Men hvad så når dyrlægerne, en varm sommerdag, vurderer, at grisene skal have mere plads? Så er vi ude i en overimplementering. Og har Fødevarestyrelsen regnet på, at lastbiler nu må køre 80 kilometer i timen?

Det kan godt være, at vi hverken kan forlange sandhed eller undgå chikane, men lidt sund fornuft det må man for pokker da kunne mane frem fra myndighederne i denne sag.