Et ønske om at komme helt tæt på forbrugeren førte til udvikling af et nyt koncept hos landets største økologiske svineproducent. Man skal fortælle om både succeser og udfordringer, mener Bertel Hestbjerg.

På græsmarkerne går søerne rundt med krølle på halen og mudder op langs benene. Små, elektriske tråde sørger for at holde dem i hver deres fold, hvor de har fri adgang til mad og mudderbad. Pattegrisene kan til gengæld løbe på besøg hos hinanden, som de har lyst til, og tuller ofte omkring på de brede græsgange mellem farestierne.

Hvis det blæser eller er varmt, kan de søge ly og skygge inde mellem de mange poppel- og frugttræer, der står i den ene ende af stierne. Hvis det er koldt, kan de lune sig i isolerede hytter, som er fyldt med halm. Grisene bliver ikke flyttet fra soen, før de er ti uger gamle, og de har alle sammen hele haler uden bidemærker.

...Vi forsøger at være åbne om alt, hvad vi gør, også om de udfordringer, vi har. Det skaber troværdighed, og det er vigtigt for vores koncept...

Det er historien om et godt griseliv, og det er den, der har gjort Bertel Hestbjergs poppelgrise så populære hos forbrugerne. Det er selvfølgelig ikke hele historien, for det er ikke alt, der er lyserødt i økologisk svineproduktion. Det vender vi tilbage til.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind