Helms TMT-Centret i Ringsted har lige haft det bedste regnskab i 10 år, og med styrket fokus på at levere salg, service og know-how i en samlet pakke vil den jyske tilflytter fortsætte sit målrettede udbud af maskiner.

Kristian Helms er sammen med sin kone Inge flyttet til København for at fokusere på Sjælland, hvor virksomheden har haft afdeling siden 2010 og solgt maskiner de sidste 40 år. Og forretningen går godt, hvilket ifølge Kristians Helms skyldes et langt sejt træk siden 1951 hvor forretningen blev grundlagt, og et bredt program af importerede maskiner til skov, landbrug, industri, vej og park - og fra i år også importør af Jacobsen, som er et top-3-produkt til golf. Og selvom covid-19 har ramt noget, så har de mærker, der har med landbrug at gøre, kørt videre uden væsentlige forhindringer.

Leveringstiden har været stigende de senere år på grund af at efterspørgslen har været stor, men det forbedres netop i disse måneder, da mange modeller nu kan leveres omgående, fortæller Kristian Helms fra forretningen i Ringsted, hvor syv af virksomhedens 40 medarbejdere har deres virke.

Kristian Helms har nu bosat sig på Sjælland for at fokusere mere på de sjællandske kunder, der har andre behov, end firmaets kundegruppe i Jylland.

- Der er stor forskel på Sjælland og Jylland på den måde at forstå, at vi har rigtig meget mere heste herovre, end vi har i Jylland. Heste er stort for os, for heste har vi meget med minilæssere til, men vi har også import af TYM minitraktorer og sådan noget. Men vi leverer også til skov og kvægbrug på Sjælland, og så er der jo en meget, meget stor industri-del, siger Kristian Helms, som også mærker, at der er mange mennesker på Sjælland, for der er lidt mere der skal fejes og mere græs der skal klippes og passes.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Græs og læssemaskiner

Når det gælder landbrugsdelen af virksomheden, så er det læssemaskiner og græsmaskiner der fylder mest.

- Hvis vi ser på landbruget, så er det landbruget vi er vokset mest på i de senere år, fordi vi er kommet ind og er blevet importør for McHale, og de har gjort en stor forskel for os, specielt i forhold til maskinstationer, fortæller Kristian Helms og uddyber:

- Der må vi så bare sige, at McHale, det er sjældent, det er landmanden, der køber den, det er meget en maskinstation, der kommer og pakker ballerne og arbejder med deres græs, siger Kristian Helms, der også fortæller, at forretningens hovedprodukt, læsserne fra Schäffer, fortsat fylder mest, og at man har stor fokus på at kunne betjene sine kunder bedst muligt, ligesom Helms TMT-Centret nu også har egen import af traktorer direkte fra Mc Cormick med et program fra 40 til 310 hk

Mange kompetencer

Funktioner som salg, service og know-how er hos Helms i Ringsted samlet hos den samme person.

- Vi har kombineret det med at have en kørende sælger, der også har en "doktorgrad" i at sætte maskineriet i gang, og flere af medarbejderne har selv arbejdet med maskinerne professionelt. De ved, hvordan man skal køre med dem og så kan de også sælge, fortæller Kristian Helms, og uddyber, at der selvfølgelig også er backup fra en stor landsdækkende serviceorganisation, ligesom der er servicevogne der ruller ud fra Ringsted hver dag.

Den store fokus på kundernes behov, det målrettede sortiment og en position som den største aftager af Schäffers produkter betyder, at man hos Helms TMT kan give direkte feedback og komme med udviklingsforslag til fabrikken, fordi man har så indgående et kendskab til slutbrugerne på et specifikt marked.

El vinder frem

Hos Helms TMT-Centret sælger man stadig flere Schäffer læssere drevet af el, og her er det især kirkegårdene og byerne, der går forrest i udviklingen, og i Ringsted forventer man, at det er en trend, der vil brede sig, ikke mindst når maskinerne kommer op i en størrelse, så de kan tjene flere formål.

- Vi har solgt el nu til faktisk alle brancher. Både landbrug entreprenører, nedbrud og kommuner, fortæller Kristian Helms, som uddyber, at læsserne fra Schäffer fra bunden af er bygget til el, hvor man i de første maskiner blot skiftede motoren ud. Og den ændring betyder meget for maskinernes arbejdsevne, da en stor del af kræfterne ikke længere går til spilde som varmetab.