John Deere 6150R er en eftertragtet traktor på brugtmarkedet, og dermed er der gennem tiden importeret en del i denne størrelse.

Den første John Deere 6R-serien bestod af ikke mindre end ti modeller med en effekt fra 105 hestekræfter til 210 hestekræfter. John Deere trak derved modellerne fra 6000-serien og de mindste modeller fra 7000-serien sammen i den nye 6R-serie. 7000-serien bestod tidligere af både europæisk byggede traktorer, og større modeller produceret i Nordamerika. Med den nye nummerering blev der igen en klar opdeling af modeller, hvor samtlige modeller i 6R-serien produceres på fabrikken i Mannheim, mens modellerne i 7R-serien produceres på den anden side af Atlanten.

Fire eller seks cylindre

De fire mindste modeller i 6R-serien kører med en firecylindret John Deere-motor på 4,5 liter. 6130R, der er den største firecylindrede model har en nominel ydelse på 130 hestekræfter og yder med boost 155 hestekræfter. Den brugte John Deere 6150R, der er set hos Herborg Smede- og Maskinforretning A/S, kører med en sekscylindret John Deere motor på 6,8 liters, der nominelt yder 150 hestekræfter. Når den presses og booster stiger effekten til 175 hestekræfter. Traktoren er med den trinløse AutoPowr transmission. Traktoren er fra 2014 og har gået 6.705 timer.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Topmodellen i 6R-serien hed John Deere 6210R. Den ydede 210 nominelle hestekræfter og havde en maksimal effekt på 238 hestekræfter.

rich-media-2
Den sekscylindrede John Deere motor på 6,8 liters, yder nominelt 150 hestekræfter. Foto: Emil Samsø Møller.

Frit valg af transmission

På 6R-serien var kabineaffjedring og den affjedrede TLS Plus foraksel standardudstyr, på de danske udgaver. Når det kom til transmissionen var der til gengæld frit valg på stort set samtlige hylder. Ud over den trinløse AutoPowr transmission, som på den brugte traktor, tilbød John Deere 6150R med hele fire forskellige transmissionstyper med gear. Groft sagt er forskellen på de tre første transmissionstyper med gear, hvor automatiseret gearskiftet er. Den sidste af de fire transmissioner med gear er derimod ganske unik.

DirectDrive hedder transmissionen, og det er noget af den nyeste teknologi inden for transmissioner til traktorer. I fagsprog kaldes transmissionen for en dobbeltkoblingstransmission. Begrebet hentyder til, at transmissionen kontrolleres af to koblinger, og at der altid er et gear i indgreb, og at samtlige gear kan skiftes under fuld belastning. Teknologien betyder, at transmissionen stort set kan køre som en trinløs transmission.

rich-media-3
Traktoren er udstyret med højre armlæn, som vi kender det fra 6020 og 6030-serien. Foto: Emil Samsø Møller.

Spørg efter opdateringer

Når man handler brugt er det en rigtig god idé at vide hvor traktoren oprindelig kommer fra, og det kan have stor betydning for dig som køber. I forbindelse med at efterspørgslen på netop denne størrelse traktor, har været stører end udbudet på det danske marked, er der gennem tiden importeret en del traktorer.

- Der er en stor efterspørgsel på netop denne størrelse traktor, men det er sjældent at vi har nogle brugte på lager. Det har udløst at flere har importeret traktorer lignende denne. Man skal bare lige passe på når de bliver importeret, for hvad der er standart her hjemme behøver ikke at være det ude i verdenen, understreger Martin Hjort Kongsgaard, medindehaver af Herborg Smede- og Maskinforretning.

rich-media-4
Det er vigtigt at opdateringerne på traktoren er lavet, og det er en god idé at spørge sælgeren. Foto: Emil Samsø Møller.

Der er en bestemt opdatering som man skal være opmærksom på. Hvis traktoren er importeret, er der ikke en sikkerhed for at denne fejl er udbedret.

- Spørg sælgeren om traktoren er opdateret, og specielt om udstødnings manifolden er skiftet. I langt de fleste danske traktorer er der helt styr på problemet, men vi ser flere udenlandske som ikke er opdateret, forklarer medindehaveren.

Forberedt til autostyring

Når man kigger på en brugt traktor skal man gøre op med sig selv om man skal bruge autostyring. Hvis ikke det er en nødvendighed, behøver man ikke koncentrere sig om dette. Hvis man derimod efterspørger autostyring er der ingen garanti for at disse modeller er forberedt til det.

- Hvis autostyring er et must, skal man sikre sig at traktoren er klar til dette. Den fremviste traktor er forberedt til autostyring, og kræver kun at skærmen låses op og antennen monteres. Hvis ikke den er forberedt er det et andet beløb der skal til, fortæller Martin Hjort Kongsgaard.

rich-media-5
Traktoren er klar til autostyring, og dermed kræver det blot at skærmen aktiveres og antennen monteres på taget. Foto: Emil Samsø Møller.

Frontlift kræver olie

Hvis traktoren er udstyret med frontlift skal man være opmærksom på hvilke redskaber der skal benyttes på traktoren. Hvis det er et redskab der kræver flere olieudtag og frontliften samtidig skal benyttes skal man være sikre på at der er nok udtag på traktoren.

- Hvis man efterspørger disse modeller med frontlift skal man sikre sig at der er olieudtag nok. Selv den originale frontlift fra John Deere benytter nemlig et af de bagerste olieudtag. Hvis traktoren blot er udstyret med tre olieudtag, og det ene skal benyttes til frontliften, er der altså kun ledige bag på traktoren, forklarer Martin Hjort Kongsgaard.

rich-media-6
Den brugte traktor er ikke monteret med frontlift, dog med fire dobbeltvirkende olieudtag. Foto: Emil Samsø Møller.

Med eller uden tvillinghjul

Hvis traktoren skal køre med tvillinghjul, skal du være opmærksom på at fælgen er forberedt til dette. Hvis ikke fælgen er forberedt til det ekstra vrid der kan komme ved montering af tvillinghjul, kan det ende galt.

- Hvis det er meningen at traktoren skal køre med tvillinghjul, så skal man være opmærksom på at fælgen er udstyret med en fælgforstærkning ellers skal den eftermonteres. Det er hverken dyrt eller besværligt at montere det, men hvis ikke det monteres kan det ende med at fælgen revner, og til sidst taber baghjulet, afslutter Martin Hjort Kongsgaard.

rich-media-7
Fælgforstærkningen skal monteres i hullerne omkring hjulboltene, og sikre at fælgen kan holde til den ekstra belastning der kan komme fra tvillinghjul. Foto: Emil Samsø Møller.