Da New Holland introducerede T7-serien i 2011, bestod traktorserien af ikke færre end ni modeller. Mindste model var T7.170 med en maksimal effekt på 171 hestekræfter og topmodellen T7.270 med en maksimal effekt på 269 hestekræfter.

Alle modeller i T7-serien benytter sig af den seks-cylindrede, 6,7-liters FTP-motor.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Aktiv StopStart

Traktoren er med Aktiv StopStart, som vil sige at når traktoren holder stille, forhindrer transmissionen traktoren i at køre baglæns eller fremad - selv ved belastning. Når transmissionen optager drevet, er der ingen risiko for at rulle baglæns på stejle skråninger.

RangeCommand- og PowerCommand-traktorer kan monteres med enten et Classic-armlæn eller SideWinder II-armlæn, komplet med CommandGrip-håndtag og IntelliView III- eller IV-monitor som ekstraudstyr. SideWinder II er standard på AutoCommand-traktorer.

Den brugte New Holland T7.185 er set hos Johs. Mertz A/S. Traktoren er fra 2015 og har gået 2.770 timer. Traktoren er med SuperSteer og AutoCommand-gearkasse.

SuperSteer-foraksel

Med et styreudslag på 65 grader er SuperSteer-forakslen med til at minimere traktorens venderadius. Venderadius på en T7.185 med en standard-foraksel er på 5,45 meter, hvorimod at den kun er på 4,95 meter på samme model med SuperSteer-forakslen.

Selv om om venderadius er 50 centimeter mindre med SuperSteer-forakslen, er akselafstanden faktisk 14,6 centimeter længere end med en standard-foraksel. Den længere akselafstand giver større stabilitet, og i marken giver den mindre venderadius forøget produktivitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Med et styreudslag på 65 grader, er SuperSteer forakslen med til at minimere venderadiusen på traktoren. Foto: Emil Samsø Møller.

Som alternativ kunne traktoren også leveres med enten en standard foraksel eller den affjedrede Terraglide-aksel.

Den affjedrede aksel henvender sig først og fremmest til kunder, som ønsker maksimal komfort ved høje hastigheder. Den affjedrede foraksel og kabineaffjedring absorberer ujævnheder i marken.

Frit valg på transmission

New Holland tilbød T7-serien med tre forskellige transmissioner. hvoraf de to er powershift-transmissioner og den sidst er en automatisk transmission. De to powershift-transmissioner er henholdsvis Range Command og Power Command, begge typer er bygget op over samme gearudvalg.

Der kan vælges mellem en standard 40 kilometer i timen 18x6 eller 28x12 krybegeartransmission og der er mulighed for et ekstra højt område 19x6 eller 29x12 er et transportgear, som går uden om hovedgearkassen, hvor 19. eller 29. gear giver mulighed for at køre 40 kilometer i timen med reducerede motoromdrejninger.

Auto Command teknologien giver mulighed for at indstille en fast hastighed på mellem 20 meter i timen og helt op til 40 kilometer i timen og justere den til de nærmeste 0,01 kilometer i timen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Den brugte New Holland T7.185 er med Auto Command-transmission. Foto: Emil Samsø Møller.

- Det kan være svært at se om gearkassen er slidt, men mit bedst råd er at køre en tur i traktoren og mærke hvordan den kører. En powershift-transmission kan være nemmere at mærke hvis der er problemer, da man kan mærke skiftene mellem gearen. Derimod kan man men en Auto Command-transmission høre efter mislyde og mærke hvordan den reagerer ved ændring af kørselsretning, forklarer Brian Jacobsen, traktormontør hos Johs. Mertz.

Invester i en gennemgang

Nå man kigger på brugte traktorer kan det være fornuftigt at investerer et par timer i en fagperson som har styr på netop den traktor. Det behøver ikke altid være en fordel at købe den billigste traktor, det kan ende med at blive en dyr investering.

- Når man har en fagperson med ud at kigge kan man hurtig spare penge, ved at finde en mindre fejl der enten skal udbedres inden salg eller om man skal kigge efter en helt anden maskine. Det kan blive for dyrt at købe den billigste traktor, hvis der er problemer, understreger Brian Jacobsen.

rich-media-7
Der kan med fordel tjekkes for utætheder i og omkring navet. Foto: Emil Samsø Møller.

- Der behøver ikke være noget galt med en traktor der er billig, og man skal også være opmærksom på de dyrere traktor. En god tommelfingerregel er at man skal kigge på hvor velholdt traktoren ser ud. Hvis traktoren ligner noget der aldrig er blevet serviceret og vasket kan det være et tegn på at den ikke er blevet passet på, hvorimod hvis traktoren er pæn at se på og den ikke ødelagt og misligeholdt er der nok investeret i at servicere den, forklarer traktormontøren.

Flere bevægelige dele

Der er en del bevægelige dele i SuperSteer-forakslen og dermed også mere der kan gå i stykker. Dermed er det vigtigt at holde øje med den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

SuperSteer-forakslen på de blå traktorer har haft et dårligt ry, men hvis den bliver behandlet og serviceret som en standart foraksel kan dette være en del af problemet.

rich-media-9
SuperSteer-forakslen har en del flere bevægelige dele end en standart-foraksel, og dermed skal man huske at servicere. Foto: Emil Samsø Møller.

- Der har været meget snak omkring SuperSteer-forakslen og der har da også været nogle udfordringer med den, men hvis man glemmer at servicere den eller den bliver behandlet som en standart foraksel kan dette være årsagen til problemerne. Der er rigtig mange bevægelige dele i denne foraksel og dermed skal der ikke meget slør i de forskellige dele, for at der opstår problemer, tilføjer Brian Jacobsen.

Elektriske hydraulikventiler

De elektriske hydraulikventiler skal man også huske at afprøve inden køb at en brugt traktor, man skal være sikker på at alle udtag virker og på den brugt traktor er der fire elektriske hydraulikudtag monteret bag på traktoren.

- Man skal være sikker på at der er forbindelse på alle udtagene, men en ting som dette er meget nemt at teste, da det bare er at montere et redskab eller en vogn og dermed kan man se om det hele fungerer som det skal, afslutter Brian Jacobsen.

rich-media-10
De fire elektriske hydraulikventiler skal kontrolleres for at se om der er forbindelse til dem alle. Foto: Emil Samsø Møller.