Med et rumfang på 44 kubikmeter er Strautmann Tera-Vitesse CFS 4601 den næststørste model af pickupvogne fra den tyske producent.

Pickupvognen er lidt af en multikunstner, der både kan læsse, snitte og transporterer græs til fodring som friskt græs og til ensilering. Derudover kan vognen også anvendes som frakørselsvogn, når majsen skal finsnittes. Vognen er enmandsbetjent, og derfor er den velegnet til mælkeproducenter, der selv ensilerer græs, og hjælper med at køre fra, når majsen ensileres. Flere maskinstationer supplerer også de selvkørende finsnittere med pickupvogne. På den måde kan de hurtigt bjærge et mindre slæt, uden at skulle afsted med det store snittehold med finsnitter og to frakørselsvogne. Pickupvognen kan også håndtere det sidste slæt græs, når finsnitteren er sat op til, og har travlt med at snitte majs.

Fire serier

Rotor og knive er hjertet i pickupvognen, og det er også her, at man kan se, hvordan vognen er blevet behandlet og serviceret.

Kim Andersen, montør hos Ingemann Larsen A/S

Den brugte Strautmann Tera-Vitesse CFS 4601 er set hos Ingemann Larsen A/S. Virksomheden er både importør og forhandler af Strautmann. Vognen er fra 2014, og er med hydraulisk affjedret bogieundervogn, der har medløb på bagerste aksel.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Strautmann tilbyder fire serie af pickupvogne, hvor Tera-Vitesse er den største serie, der er designet til maskinstationer og større kvægbrug. Serien omfatter tre modeller, på 40, 44 og 50 kubikmeter. Den mindste model, Tera-Vitesse 4201, leveres på en bogieaksel affjedret med bladfjedre. Det er også standardundervognen på den midterste modelen, men her kunne kunderne også vælge en hydraulisk affjedret undervogn på to eller tre aksler. Den største model, Tera-Vitesse CFS 5201, der rummer 50 kubikmeter blev som standard leveret på en treakslet undervogn med hydraulisk affjedring.

rich-media-1
CFS i modelbetegnelsen indikerer, at vognen er monteret med en ekstra valse imellem pickup og snitter, samt at pickuppen er uden kurvestyr.

Uden kulissestyr

Når der på en pickupvogn fra Strautmann er tilføjet CFS i modelbetegnelsen, indikerer det, at vognen er monteret med en ekstra valse imellem pickup og snitter. Ud over at føre materialet fra pickuppen og ind til snitteren, foretager valsen også en udjævning af græsskåret, ved at trækket materialet fra midten og ud mod siderne. Når vognen er monteret med CFS, er de også monteret med en pickup uden kulissestyr. Pickuppen på den brugte vogn er 2,12 meter bred, og rotoren, der presser materialet forbi 50 knive, er 1,82 meter bred og har en diameter på 840 millimeter. Den teoretiske snitlængde er på 35 millimeter. Kniven er fjedrebelastede, og rammer et fremmedlegeme et eller flere knive, vipper de ud og lader fremmedlegemet passere. Ved at lade knivene svinger ud, holdes knivene skarpe, og samtidig minimeres skader på knivene. Når knivene svinger ud får føreren en advarsel på terminalen i førerkabinen, og herefter skal han blot stoppe op, og genaktivere knivene.

Leder materialet bagud i vognen

Forenden i Strautmann Tera-Vitesse CFS 460 har en hydraulisk betjent frontlåge, der aktivt leder materialet bagud i vognen. Det overflødiggør behovet for ovedækning af vognen, og den kan derfor uden nogen form for ombygning anvendes som frakørselsvogn ved finsnitteren.

De fire bundkæder trækkes centralt og er som standard med to hastigheder. For at minimere afgrødens friktion er vognbunden beklædt med et plastmateriale.

Strautmann Tera-Vitesse CFS blev i 2018 opdateret med et nyt snittesystem, hvor det er lettere at skifte knive og hvor pickuppen er med pickupbånd af plast. I forbindelse med Agritechnica 2019 viste Strautmann den nyeste version hvor også pickupfjedrene er udført i plast.

rich-media-2
Tera-Vitesse CFS 4601 er monteret med 50 vendbare knive, og den teoretiske snitlængde er på 35 millimeter.

Kontroller rotor og knive

- Rotor og knive er hjertet i pickupvognen, og det er også her, at man kan se, hvordan vognen er blevet behandlet og serviceret, siger nordjysk montør.

Masser af power fra en stor traktor i kombination med et smalt skår, hvor kun den midterste tredjedel af de 50 knive for alvor laver noget, giver en enorm belastning på den midterste del af knivbommen.

- Strautmann Tera-Vitesse CFS 4601 har en effektbehov på et par hundrede hestekræfter, og når der kobles en traktor med den dobbelte effekt foran vognen, og snitteren ikke belastes ensartet i helle bredden, kan det gå ud over knivholderne på de midterste knive hvor belastningen ofte er størst, siger Kim Andersen, montør hos Ingemann Larsen A/S og tilføjer:

- Start gennemgangen af den brugte pickupvogn med at se på knivene. Når de trækkes ud fra rotoren, skal de være monteret på en lige linje. Er de ikke det, skal man kontrollere, om der er knivene der er bøjede, eller om en overbelastning af knivene har medført, at svejsningen ved knivholderen er revnet. Begge dele kan repareres, og med nye knive skal knivbommen justeres, så knivene er 10 til 15 millimeter fra rotoren.

Få knivbommen rengjort og smurt

Ud over skader på knivene, kan rust i systemet, der sikrer knivene mod overbelastning, få knivene til at stå i en forkert position.

- Står tilfældige knive bagud, er det tegn på, at der er rust i udløsersystemet, så knivene ikke returnerer til den rigtige position. Fænomenet opstår typisk, når vognen har stået stille i længere tid, uden først at være rengjort for afgrøderester og saft fra græsset, siger Kim Andersen.

Fejlen forebygges ved, at rengøre og sprøjte knivbommen ind i olie, straks efter at arbejdet er afsluttet.

Rotoren er monteret med afstrygere, der forhindrer græsset i at vikle sig omkring rotoren.

- Afstrygerne må ikke røre rotoren, og det kontrolleres ret simpelt ved at se efter, om der er maling på rotoren imellem tænderne. Er malingen slidt væk, tyder det på at en afstryger er bøjet, og rettes den ikke op eller erstattes af en ny, er der risiko for, at der slides på rotoren, siger montøren.

rich-media-3
De fire bundkæder trækkes centralt af en transmission med to hydraulikmotorer og er med to trin.

Slib med omtanke

Knivene i Strautmann Tera-Vitesse CFS 4601 er vedbare, og skal afmonteres når de slibes.

- Ifølge instruktionsbogen kan der køres 12 timer med et hold knive før de skal slibes. Men min erfaring er, at det afhænger af de aktuelle forhold, og at specielt i tørre perioder og på sandede marker skal der oftere slibes knive. Sløve knive nedsætter kapaciteten, og får brændstofforbruget til at stige, siger Kim Andersen.

Han tilråder derfor at være på forkant med at slibe og vende knive. Han anbefaler desuden, at knivene slibes i en slibemaskine, da slibning med en almindelig vinkelsliber ofte resulterer i, at knivene slibes varme, og slibes i en forkert vinkel, og derfor hurtigt bliver sløve.

Vognen har kun en enkelt kæde, der trækker pickuppen. Kæden smøres med fedt og Kim Andersen anbefaler at smøre kæden, når vognene er i drift og kæden er varm, så fedtet trækker ind i kædens led.

rich-media-4
Kim Andersen, montør hos Ingemann Larsen A/S.