Den gule bygning i den lille landsby Tømmerup ikke langt fra Kastrup Lufthavn er stadig Svenningens hovedsæde.

Det var her, at smedjen blev grundlagt i 1861, og siden udviklede den sig til en af de mere markante spillere på markedet for salg af maskiner til vedligeholdelse af vej- og græsarealer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men nu går Svenningsens i en ny retning.

- Nu vil vi gøre vores entré på landbrugssiden, fortæller Lars Rævsager, marketing- og productmanager hos Svenningsens. Han uddyber:

- Vi har nu mærkerne og set-uppet til at tro på en fremtid inden for salg af landbrugsmaskiner, fortæller Lars Rævsager.

To hovedbrands til landbruget

For to år siden overtog bilforhandlervirksomheden Nellemann det femtegenerations familieejede Svenningsens. Det er i kølvandet på den ændring, at virksomheden går i en ny retning.

- Vi har været igennem en proces, hvor vi har sorteret ud i vores brands for nu at fokusere på 10-15 faste brands. Kubota og Bobcat har allerede gode positioner på det danske marked, og vi mener, der er et stort potentiale for at afsætte til landbruget også, siger Lars Rævsager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Kubota er et af de brands, som Svenningsens vil satse på i deres indtog på landbrugssiden. Traktorerne henvender sig til de mindre bedrifter og fritidslandbrug. Foto: Svenningsens

Nye krav fra kunderne

Men selvom Svenningsens håb er lysegrønt og troen på fremtiden er stærk, så er der også en vis ydmyghed forbundet med at træde ind på landbrugssiden.

- Vi er ved at dygtiggøre os til at håndtere den nye kundegruppe. Kunderne i landbruget stiller nogle andre krav til os, og dem skal vi kunne opfylde. For landbruget handler det om, at man kan få hurtig og god service, og det vil vi være skarpe på, siger Lars Rævsager.

Skiller sig ud på markedet

Ligesådan er Svenningsens også meget bevidste om, at de ikke bliver de store spillere på markedet. I stedet henvender de sig til andre segmenter end forhandlere af de større mærker.

- Vi forventer ikke at slå de store spillere af pinden. Vi henvender os primært til de mindre bedrifter og fritidslandbrug, fordi Kubotas største traktor er på 170 hk, siger Lars Rævsager.

rich-media-4
Kubota er ikke ny på verdensmarkedet, men ikke så kendt i Danmark på landbrugssiden. Foto: Svenningsens

Synlighed bliver fokus

Styrken for Svenningsens ligger blandt andet i en årelang erfaring med service og efteruddannelse i forbindelse med salget til kommuner og anlægsvirksomheder. De godt 55 medarbejdere i afdelingerne i Kastrup og Skanderborg arbejder allerede med fokus på god service. Derfor bliver fokus det kommende års tid nærmere at skabe synlighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kunderne ved godt, vi er der, men nu skal de også lære traktorerne at kende. Vi vil være med på dyrskuer og messer, og hvor det giver mening for at kunderne kan se og prøve traktorerne, siger Lars Rævsager.

Skal udbrede kendskabet

Det er især de to brands Kubota og Bobcat, som Svenningsens vil satse på at sælge på landbrugsmarkedet. Men der ligger en opgave i at få fortalt om begge brands.

- Kubota er et forholdsvist nyt brand i Danmark på traktorsiden til landbrug, mens Bobcat langt fra er nyt. Det bliver vores opgave at få udbredt kendskabet til mærkerne, siger Lars Rævsager.

Derfor er det ikke de store satsninger, som man kan forvente fra Svenningsens det kommende år.

- Vi er ved at være der, hvor vi skal være, med de nøglepersoner, der skal til for at bære os videre. Det bliver et år, hvor vi stadig er ved at finde vores egne ben at stå på, siger Lars Rævsager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også plads til Svenningsens

Flere maskinhandlere på landbrugssiden har de seneste år måtte tilpasse sig markedet, som forandrer sig i takt med at landbruget også står over for udfordringer.

Derfor er det nærliggende at betegne det som et modigt træk af Svenningsens at turde træde ind på det marked. Men det bekymrer ikke Svenningsens.

- Vi tror på, at med vores eksisterende salg på kommune- og anlægssiden sammen med vores nye satsning på landbrugssiden, så er der også plads til os, siger Lars Rævsager.