J. Hundahl tror på fremtiden og bygger derfor helt ny maskinforretning og udvider ejerkredsen.

Det er bestemt ikke hver dag, at der bygges en helt ny maskinforretning fra bunden i Danmark. Ikke desto mindre, er det præcist hvad J. Hundahl har gjort ved Skive i det nordvestjyske.

Her har man bygget 2.600 kvadratmeter værksted, butik og udstilling på en 16.000 kvadratmeter grund. Det hele er netop taget i brug, og maskinforretningen fejre det med åbent hus mandag den 29. oktober i Skive.

- Det er bestemt ikke et billigt byggeri, men med byggeriet viser vi, at vi tror på fremtiden i Skive, og vi tror på, at fremtiden ligger i nærvær til vores kunder, fortæller Søren Hundahl, direktør og medejer af J. Hundahl som påpeger, at kunderne ikke kun er landbrug:

- 70 procent af forretningens kunder er landbrugskunder, og det er derfor klart vores fokusområde. Men entreprenører, anlægsgartnere, mure- og tømrerfirmaer er begyndt at fylde mere og mere i forretningen, specielt efter vi er blevet full-line forhandler af New Holland Construction-entreprenørmaskiner. Desuden er forhandling af Weidemann-minilæsser også et af hjørnestenene i denne del af forretningen, fortæller Søren Hundahl.

- Hvis vi skal være synlige overfor dette forretningsområde, er det også vigtigt at være i lokalområdet.

Medarbejdere i fokus

Én anden grund til at bygge en ny maskinforretning er ikke kun fastholdelse af kunder, men også fastholdelse af dygtige medarbejdere.

- De dygtige medarbejdere hænger bestemt ikke på træerne, og vi tror på, at et godt socialt sammenhold skal være med til at holde på de dygtige hænder kombineret med faciliteter, der gør det hårde fysiske arbejde mere komfortabelt i hverdagen, fortæller Martin Dalgaard, medejer og daglig leder af afdelingen i Skive.

Derfor har man som det hidtil eneste værksted i Danmark investeret i en to-søjlet lift til traktorer og mejetærskere, som kan håndtere 30 ton.

- Det skulle gerne give en langt bedre arbejdsstilling til vores dygtige mekanikere i mange forskellige arbejdssituationer.

Desuden er der på værkstedet en 3,2 ton portalkran, som kan bruges i hele værkstedet.

- Vi laver rigtig meget service i marken og råder derfor over seks servicebiler i Skive, men at sende mekanikere ud med servicebil hver dag, og hver for sig, tror vi ikke er en god ide. Vi er overbeviste om, at det sociale mellem mekanikere er yderst vigtigt, og det er også én af grundene til at lave en base i Skive.

Med to udsalgssteder fungere J. Hundahl dog ikke som to selvstændige forretninger.

- Vi har rigtig meget glæde af de i alt 56 medarbejdere, som er rigtig gode til at tale sammen på tværs af afdelingerne. Specielt ved fejlsøgning på landbrugsmaskiner er sparringen med kolleager i begge forretninger guld værd, fremhæver Søren Hundahl.

Martin Dalgaard påpeger også, at det nye byggeri i Skive er blevet taget rigtig godt imod af forretningens kunder, og man har allerede oplevet flere nye kunder på baggrunden af det nye byggeri.

Inden man byggede nyt, sad man til leje i nogle ældre bygninger i det centrale Skive.

Tror på fremtiden

Søren og Erik Hundahl er anden generation i J. Hundahl, som har rødder tilbage til 1956. I september 2018 udvidede man ejerkredsen med Claus Sørensen, som har været sælger i J. Hundahl i 23 år, samt Martin Dalgaard, som har været sælger og afdelingsleder i Skiveafdelingen i 2,5 år.

De to nye medejere er henholdsvis 40 og 37 år gammel, og på den måde har forretningen også sikret sig et generationsskifte på sigt.

- Erik og jeg er rigtig glade for, at de unge mennesker tror på fremtiden og på branchen, og vil være en del af forretningen, fortæller Søren Hundahl, som bakkes op af Claus Sørensen og Martin Dalgaard.

- Hvorfor skulle vi ikke tro på fremtiden? Vi ser kæmpe muligheder i branchen og med synlige ejere, som er til stede i forretningerne hver dag, er vi sikre på, at det giver det rette boost til de øvrige medarbejdere, så vi har den rette service-ånd overfor vores kunder, fortæller Martin Dalgaard.

- At vi har flere ben på stolen i forretningen, betyder også, at vi er godt sikret for fremtiden, da vi ikke blot servicerer landbrugskunder. Det giver også en tryghed overfor vores kunder ? både landbrug og byggeforretninger, at de alle kan være sikre på, at vi også er her i fremtiden, fortæller Claus Sørensen.

Full-line når det giver mening

Hovedforhandlingen hos J. Hundahl er New Hollands-produktprogram samt MI-produktprogrammet.

- Desuden har vi stor glæde af Hardis produktprogram samt Weidemann, fortæller Claus Sørensen.

På spørgsmålet omkring fremtidens forhandling af redskaber fra New Holland kan konflikte med MIs redskaber fra specielt Kuhn, er svaret meget klart fra J. Hundahl:

- Der hænger både et New Holland og et Kuhn-flag i vores flagstænger, og det fortsætter der med. Vi skal have en forretning, hvor alle leverandør og os selv er tilfredse, og jeg er overbevist om, at så længe det giver mening for alle partner, så er det den bedste løsning, fortæller Søren Hundahl.

Han og resten af J. Hundahl-folkene tror ikke på en total full-line strategi, hvor man kun forhandler ét mærke.

- Det vil vi simpelthen tabe en lang række kunder på. I stedet ser vi det som et styrkeforhold, hvor vi pludselig kan tilbyde en række produkter til nogle segmenter, vi måske ellers ikke vil ramme, påpeger Søren J. Hundahl.