For seks-syv år siden skar Agrotek i Hobro ned på antallet af mærker - det har givet en styrke overfor både kunder og leverandører

I en branche i opbrud har Agrotek i Hobro fået bekræftet, at det betaler sig at fokusere på færre, men stærke mærker.

- For seks, syv år siden besluttede vi os for at have færre mærker i maskinhandlen, og for to år siden kom turen til butik og have-park afdelingen, som fik reduceret i det udvalg mange alligevel kunne få i det lokale byggemarked, fortæller Niels Vestergaard, adminsterende direktør og medindehaver af Agrotek.

I dag er kernemærkerne Valtra-traktorer, Pöttinger-græs og jord-bearbejdningsmaskiner, Hardi-sprøjter, BvL-fuldfodervogne, udvalgte Kuhn-produkter og JCB-læssemaskiner.

- Fokusset har betydet, at både kunderne og leverandørerne måske bedre har fået øje på os. Vi kan mærke, at leverandørerne er rigtig gode til at bakke os op, hvis der er problemer, fordi de ved at vi går helhjertet ind for deres produkter, vurderer Niels Vestergaard.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Samtidig med at man har valgt noget til, så er der også sket et naturligt fravalg.

- Vi har fravalgt gyllegrej, og har ikke noget med høsten at gøre, fordi vi med Valtra ikke naturligt har mejetærsker, pressere og snittere.

- Vores typiske kunder er fremfor alt landmanden og skovbrugeren. Der har vi vores styrke, mens mange maskinstationer og meget store gårde, i stedet vil vælge en full-line leverandør, konstaterer Niels Vestergaard.

34 år med Valtra

Agrotek har en historik med Valtra, der går 34 år tilbage, og maskinhandlen er dermed blandt de ældste forhandlere i Danmark.

- 34 års erfaring med et traktormærke er en stor styrke. Folk ved godt, at der er loyale Valtra-folk her og ingen tvivl om, at det er det mærke, som vi brænder for.

- Konkret handler det meget om vores service, fordi vi i salg, på lageret og på værkstedet har folk med op mod 30 års erfaring, siger Niels Vestergaard.

Han kan også med stor sikkerhed sige, at det er en sælger, der får solgt den første Valtra, men det er værkstedet, der sælger den næste.

Hos Agrotek mærker man den stadige strukturudvikling, som ændrer arbejdsvilkårene, hvor nogle kunder har tre, fire eller fem Valtra-traktorer og nogle enkelte endda op mod 30.

- Bedrifterne blive ikke bare større, men landmanden bliver også mere professionel, så han har styr på omkostningerne og vil have styr på, om det giver mening at købe en ny traktor. Det gør det spændende og giver os i forretningen nye udfordringer, fastslår Niels Vestergaard.

Samtidig understreger han, at man Agrotek også prioriterer små brug og fritidslandmænd rigtig højt.

Nærhed er konceptet

Agrotek er som maskinhandel en sammenslutning af to maskinforretninger, Grøn & Madsen samt Bech Hansens Eftf. og blev dannet i 2004 med et cvr nummer fra 1946, der tilhørte Bech Hansen.

I dag tæller virksomheden 24 mand med fem servicebiler, der kan rykke ud til opgaver hos kunderne.

- Vi har i dag Valtra forhandlingen stort set fra øst- til vestkyst fra Randers Fjord og vestpå til Limfjorden med en områdeforhandler i Balling, og vi kommer også meget nord for Limfjorden, fortæller Niels Vestergaard.

Han ser maskinhandlerbranchen i stadig forandring, og at mange ændrer koncept.

- Her har vi valgt at holde fast i nærheden. Det er for os ikke et gammelt koncept.

- Løber en kunde ind i problemer, så kan man hos os få fat i chefen, som kan tage en beslutning om hvad der skal ske, fremhæver Niels Vestergaard.

Det mener han er fordelen ved at have en overskuelig virksomhed, hvor man ikke går så meget op i titler.

- Vi har en flad struktur, og jeg bevæger mig rundt i hele virksomheden hver dag. Samtidig er vi tre indehavere, som alle er landmandssønner, og interesserer os for, hvordan det går i kvægstalden eller svinestalden, og kommer med gummistøvler på og har interesse i bedriften, fastslår Niels Vestergaard.