I 2009 introducerede Fendt nye modeller i 800 Vario SCR-serie. I forhold til forgængeren var de nye modeller både større og tungere.

Topmodellen 828 Vario havde en topeffekt på 287 hestekræfter, og den lukkede dermed hullet op til 900-serien. Kunder til en mindre og lidt mere kompakt traktor skulle vente frem til 2011 hvor Fendt lancerede den nye 700 Vario SCR. Serien bestod af seks modeller i effektintervallet 150-246 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke mange komponenter går igen fra de tidligere modeller og til den nye 700 Vario.

Lige som den nye 800-serie anvendte samtlige modeller i den nye traktorserie en sekscylindret Deutz motor med en volumen på godt seks liter. Emissionskravet klares ved at tilsætte AdBlue i en SCR katalysator. I forhold til den tidligere 700-serie er akselafstanden øget med fem centimeter, og vægten er forøget med 700 kg til cirka otte ton. Traktoren kører selvfølgelig med en Fendt trinløs transmission.

Kabine med stor forrude

Ikke mange komponenter går igen fra de tidligere modeller og til den nye 700 Vario. Blandt andet VisionPlus førerkabinen er nyudviklet. Den er med fem stolper, og en forrude der går fra kabinegulvet og et stykke ind i taget. Det giver uhindret udsyn til hele arbejdsområdet for en eventuel frontlæsser.

Fendt 700 Vario kunne ved introduktionen leveres i versionerne Profi og ProfiPlus. Største forskel på de to versioner er, at ProfiPlus er forberedt til autostyring og der i traktoren sidder en Varioterminal på 10.4 tommer. Som standard er terminalen i Profi-versionen på syv tommer. Den brugte Fendt 724 Vario, der er set hos Skibbild Smede- og Maskinforretning, er en ProfiPlus. Traktoren er fra 2014 og har gået 3.620 timer. Den er med komfortfrontlift, luftudstyr og luftaffjedret førerkabine.

Med den store terminal har føreren af en Fendt 724 Vario nøjagtig de samme muligheder som chaufføren på de støre Fendt 800 og 900-serie traktorer. Det indebærer blandt andet muligheden for, at flytte rundt på betjeningen af de forskelige hydraulikventiler. Terminalen giver også mulighed for, at gemme og genfinde indstillinger på forskelige redskaber. Indstillingerne omfatter også en avanceret foragerautomatik, hvor opsætningen kan foretages hjemme i maskinhuset, og hvor der er mulighed for at finindstille de forskellige sekvenser, hvis forholdene ændre sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stærkere lift

En af de helt store forstærkninger på Fendt 700 Vario er trepunktsliften bag på traktoren. På den forrige model blev liftarmene trukket op af vandretliggende hydraulikcylindre. Liften på den brugte Fendt 700 er med lodretstående løftecylindre og en løftekapacitet på cirka 9,5 ton. Komfortfrontliften løfter 4,4 ton og den kan indstilles og betjenes nøjagtig lige som liften bag på traktoren.

I efteråret 2014 blev Fendt 700 SCR opdateret til 700 4S. Fendt benyttede opdatering til de nye Tier 4-krav, til at modernisere 700-serien med blandt andet en ny terminal og stærkere aksler.

Se på servicehistorikken

Fendt 700 Vario recirkulerer ikke udstødningsgassen og emissionskravet overholdes i stedet ved at tilsætte AdBlue til udstødningsgassen i en SCR-katalysator.

- Teknologien med at foretage en rensning af udstødningsgassen uden for motoren, giver mulighed for en ren forbrænding. Men selv under optimale betingelser efterlader forbrændingen sodpartikler i motoren. Ud over at smøre og køle motoren, har motorolien til opgave at absorbere sodpartiklerne fra forbrændingen. Sodpartiklerne fjernes, når der skiftes motorolie, og for at beskytte motoren er det vigtigt at oliekvaliteten er i orden og at skifteintervallet som minimum overholds, siger Jørgen Bay, indehaver af Skibbild Smede- og Maskinforretning.

Ifølge servicebogen skal motorolie på Fendt 700 Vario skiftes for hver 500 timer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg opfatter de 500 timer som et minimumskrav, og vi anbefaler i de fleste tilfælde at skifteintervallet halveres til 250 timer. Nogle få liter ekstra motorolie er en billig forsikring, i forhold til de værdier en nyere traktor repræsenterer, siger Jørgen Bay.

Kender man ikke historikken på den brugte traktor, anbefaler han, at man spørger ind til - og gerne ser dokumentation på, hvordan den brugte traktor har været serviceret, og her tænker han også på skift af hydraulik- og transmissionsolie.

Køb traktor til fremtiden

En brugt traktor med nogle få tusinde timer på uret planlægges som regel til at skulle arbejde adskille år på bedriften. Derfor anbefaler han at gennemtænke de fremtidige behov, før der investeres i brugt traktor.

- Lige som mange andre traktorer leveres Fendt 700 Vario i forskellige versioner og konfigurationer. Autostyring bliver efterhånden et must på stort set alle traktorer, og derfor er det en god ide at undersøge, hvad det koster, at få monteret autostyring på den brugte traktor. Stort set alle traktorer kan monteres med autostyring, men der stor forskel på hvad det koster. Vælges der en Fendt 700 Vario ProfiPlus med den store terminal er ledningsnettet på traktoren forberedt til autostyring, og det er derfor både let og billigt at montere, siger Jørgen Bay.

Han opfordrer også til at være kritisk omkring traktorens dækmontering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den optimale dækmontering afhænger af hvilke arbejdsopgaver traktoren skal udføre. Nye dæk er en stor udskrivning, og derfor skal dækkenes slid og almene tilstand også afspejle sig i prisen på den brugte traktor. Dæk er ikke bare dæk, og vil man både have optimal trækkraft og kunne minimere pakningsskader ved at køre med et lavt dæktryk, skal man også kontroller hvilken dæktype traktoren er monteret med, tilføjer han.

Forberedt til frontlæsser

Fendt 700 Vario er opbygget over en ramme, og derfor er det let at montere frontlæsser på traktoren.

- I krydshåndtaget har traktoren en unik betjening af læsseren, og uanset hvilket fabrikat læsser der skal monteres på traktoren, anbefaler vi at bestille og montere et originalt rørsystem. Det passer perfekt til traktoren, har større holdbarhed og bliver ofte billigere end andre løsninger, siger Jørgen Bay.