Irske HiSpec Engineering Ltd. har produceret fuldfoderblandere siden 1988, og i dag tilbyder virksomheden padleblandere på op til 24 kubikmeter og vertikalblandere på op til 35 kubikmeter.

Irske HiSpec Engineering Ltd. blev etableret af brødrene John, Mike og Henry Nolan, og de tre brødre er alle aktive i produktionen på fabrikken i Carlow. Ud over fuldfoderblandere producerer HiSpec også gyllevogne samt udstyr til pumpning og fordeling af gylle. Produktprogrammet omfatter også afskubbervogne samt forskelige typer af møgspredere. Siden 2012 har Erik Dahl, HiSpec Aps, haft importen af HiSpec og sammen med tre servicecentre, sælger og servicerer han blandevognene fra den irske producent.

Bygget på irsk grundighed

Den brugte HiSpec T27, der er udstyret med to snegle og har et rumindholdet på 27 kubikmeter, er fra 2012.

Den brugte HiSpec T27, der er udstyret med to snegle og har et rumindholdet på 27 kubikmeter, er fra 2012. Vognen er med bogie og alle funktioner på vognen betjenes fra en terminal, der kan flyttes over i traktoren. Ifølge sælger har vognen blandet 2,5 læs foder om dagen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Vognen er monteret med en to-trins transmission, hvor der kan skiftes gear fra førerkabinen. Det gør det let at skifte til det høje gear, når vognen skal tømmes. De to vinkelgear er monteret i den 20 millimeter tykke bundplade, og sneglene er monteret direkte på planetgearene. I Irland anvendes der i mange besætninger baller af hø og ensilage. Dette giver en enorm belastning på sneglene, når ballerne fyldes i vognen og skal skæres op. For at sikre en stabil montage af vinkelgear og dermed også af sneglene, forstærker HiSpec vognbunden på undersiden med et ekstra chassis.

Låger og elevatorer efter behov

Vognene fra HiSpec kan leveres med udfodringslåger efter ønske, og under lågerne kan der monteres slidsker, så der ikke køres i foderet. HiSpech tilbyder flere løsninger af foderbånd, der monteres foran på blanderen. VHD båndet kan læsse af til begge sider, og kan aflevere foderet i krybber der er 139 centimeter høje.

HiSpec tilbyder også vognene med en halmblæser, der monteres på trækket foran på vognen. Derved kan vognen anvendes både til fodring og til strøning af dyrene.

Lille organisation

HiSpec Aps sælger vognene direkte fra den irske fabrik, og serviceringen af vognene varetages af tre servicecentre, der er placeret i Midtjylland, på Fyn og på Sjælland. Med få centre opnås der stor ekspertise og med den geografiske fordeling satser HiSpec på at kunne hjælp med enten reparation eller en lånevogn inden for to timer og 30 minutter.

HiSpec T27 er stadig i produktion og ligner til forveksling den brugte vogn. Men der sker løbende forbedringer på vognene, og eksempelvis er de nye vogne med en anden drivlinje og et anderledes design af sneglene.

Se om vognen er renoveret

Når vognen forlader den irske fabrik, har blandekarret på en HiSpec T 27 en godstykkelse på otte millimeter og sneglevindingerne er enten 15 eller 20 millimeter tykke. Men lige som bremserne på en bil, slides blandevogne uden at det bemærkes i dagligdagen.

- Ved køb af brugt blandevogn skal man se sig rigtig godt for. Vi har et instrument, der hurtigt og præcist måler godstykkelsen. Vertikalblandere slides altid mest i bagerste højre hjørne og i forreste venstre hjørne og omkring trekantstykkerne imellem de to snegle. Har man ikke et måleinstrument, er det en god ide at se på trekantstykkerne. Er svejsningerne slidte, og er der ved at opstå en fin revne, der hvor trekantstykkerne er svejset sammen, så blander vognen ikke ret mange læs, før den er tjenlig til renovering, siger Erik Dahl.

Hvis vognen allerede har været renoveret med nye trekantstykker samt nyt svøb og nye snegle, fraråder han at renovere den igen.

Gear har også en begrænset levetid

Den brugte HiSpec T 27 har forrest på vognen en to-trins transmission og under hver snegl sidder der et vinkelgear.

- Vores erfaring er, at når en vertikalblander først har slidt to hold snegle op, så skal man være meget påpasselig med at ofre flere penge på den. Gør man det, kommer man let ud i, at den ene reparation tager den anden med sig. Når der monteres nye snegle i en vogn, og der samtidig ændres på fodringsstrategien, så foderet bliver tungerer og vanskeligere at blande, øges belastningen på gearene, og det kan få dem til at bryde sammen, siger Erik Dahl.

Hold kniven i orden

HiSpec kører med forholdsvist mange knive på sneglene i deres vertikalblandere. Kniven har en meget vigtig funktion i blandingen af foderet.

- Vognens funktion og effektivitet afhænger af, at knivene holdes i orden. De nederste knive slides mest, og på en typisk vogn skal cirka halvdelen af knivene skiftes ved det årlige eftersyn. Skiftes der knive i tide, reduceres sliddet på sneglene, og samtidig sikrer man, optimal blanding af foderet. Det giver en ensartet fodring og en stabil mælkeydelse, siger Thomas Klausen indehaver af TK Stål og Maskiner, der er HiSpecks Midtjyske servicecenter.

Ud over det årlige eftersyn anbefaler han, at vognen smøres med fedt cirka en gang om ugen.

Kontroller undervognen

Den brugte fodervogn kører på en affjedret bogieundervogn, der er totalt renoveret.

- Nye bogivogne kører godt, men vedligeholdes undervognen ikke ordentlig, kan der hurtigt bruges rigtig mange penge på at renovere den op. Står man over for en ældre blander på bogie, skal man se sig rigtig godt for, før man rækker fingere i vejret og byder på den, siger Thomas Klausen, der anbefaler at få monteret centralsmøreranlæg på nye vogne med bogie.