John Deere 6R-serien bestod af ikke mindre end ti modeller i effektintervallet 105 - 210 hestekræfter. John Deere trak derved modellerne fra 6000-serien og de mindste modeller fra 7000-serien sammen i den nye 6R-serie. 7000-serien bestod tidligere af både europæisk byggede traktorer, og større modeller produceret i Nordamerika. Med den nye nummerering blev der igen en klar opdeling af modeller, hvor samtlige modeller i 6R-serien produceres på fabrikken i Mannheim, mens modellerne i 7R-serien produceres på den anden side af Atlanten.

De fire mindste modeller i 6R-serien kører med en firecylindret John Deere motor på 4,5 liter. 6130R, der er den største firecylindrede model har en nominel ydelse på 130 hestekræfter og yder med boost 155 hestekræfter. Den brugte John Deere 6140R, der er set hos Semler Agro A/S, kører med en 6,8 liters John Deere motor, der nominelt yder 140 hestekræfter. Når den presses og booster stiger effekten til 166 hestekræfter. Traktoren er med den trinløse AutoPowr transmission, og den er monteret med en Hauer VX 130 frontlæsser. Traktoren er fra 2013 og har gået 1.950 timer.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Topmodellen i 6R-serien hed John Deere 6210R. Den ydede 210 nominelle hestekræfter og havde en spidseffekt på 238 hestekræfter.

Stort udvalg i transmissioner

6R-serien havde et højt udstyrsniveau, og til kunder, som kunne leve uden eksempelvis affjedret foraksel og trinløs transmission, tilbød John Deere i samme segment også 6M-serien.

På 6R serien var kabineaffjedring og den affjedrede TLS Plus foraksel standardudstyr. Når det kom til transmissionen var der til gengæld frit valg på stort set samtlige hylder. Ud over den trinløse AutoPowr transmission, som på den brugte traktor, tilbød John Deere 6140R med ikke mindre end fire forskelige transmissionstyper med gear. Groft sagt er forskellen på de tre første transmissionstyper med gear, hvor automatiseret gearskiftet er. Den fjerde transmission med gear er derimod ganske unik. DirectDrive hedder transmissionen, og det er noget af det nyeste teknologi inden for transmissioner til traktorer. I fagsprog kaldes transmissionen for en dobbeltkoblingstransmission. Begrebet hentyder til, at transmissionen kontrolleres af to koblinger, og at der altid er et gear i indgreb, og at samtlige gear kan skiftes under fuld belastning. Teknologien betyder, at transmissionen stort set kan køre som en trinløs transmission.

Opbygget over ramme

Lige som 6000-serien er også 6R-serien opbygget over en gennemgående ramme, der har fat i bagakslen og slutter ude ved forhjulsophænget. Motor og transmission er monteret i rammen og udsættes derfor ikke for unødig stress, når traktoren monteres med frontlæsser, eller der køres med et tungt redskab i frontliften. Rammen gør det let at montere både originale og uoriginale frontlæssere på traktoren. I 2017 skiftede 6140R modelnummer til 6145R. De nye modeller overholder de nyeste emissionskrav, og i kabinen kendes de nye modeller blandt andet på et nyt layout af det højre armlæn.

Undersøg styretøj og frontlift for slør

Frontlæsseren belaster forakslen, og ved køb af brugt frontlæssertraktor er det en god ide, at undersøge forakslens slutdrev og bærelejer samt styretøjet for slør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den brugte John Deere 6140R er med en affjedret TLS Plus foraksel. Akslen har et par ekstra smøresteder omkring affjedring, og passes de med fedt, giver det ingen problemer at kombinerer affjedringen med frontlæsser, siger Lars Møller, serviceteknikker hos Semler Agro A/S i Mejlby. TLS Plus affjedringen er kendt for de to kæder, og ifølge montøren gør den ret simple beskyttelse mod overbelastning affjedringen robust.

Når traktoren kører med frontlæsser eller meget med redskaber i frontliften, anbefaler Lars Møller, at olien i slutdrevene ved forhjulene skiftes for hver 500 timer.

- Drevene indeholder kun nogle få liter olie, og olieskiftet sammen med skift af motorolie er derfor en meget billig forsikring, siger montørerne, der anbefaler at anvende en SAE 80W/90 kvalitets gearolie.

Prøvekør med varm olie

Den trinløse AutoPowr transmission skal skifte blødt i hele hastighedsområdet fra nul og til topfart.

- Transmissionen afprøves ved at køre en tur på traktoren, og her er det vigtigt, at traktoren varmes op før den prøvekøres. Når traktoren er varm afprøves det, om den accelerer jævnt og støjfrit i hele hastighedsintervallet. Er der stød eller mislyde, er det fornuftigt at få en John Deere-montør til at udlæse data fra transmissionen. Det afslører hurtigt, om der er behov for et eftersyn af transmissionen, siger Lars Møller og pointerer, at de trinløse transmissioner fra den tyske fabrik er meget pålidelige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Få olien skiftet

På John Deere 6R deler transmissionen og hydrauliksystemet olie. Forurener et redskab olien havner urenheder og vand ved transmissionen.

- Man skal derfor tænke sig om, før man lige låner naboens gamle lastvognsanhænger, hvor der er risiko for, at der er vand i olien. Vand er ødelæggende for den variable transmission, og derfor er det vigtigt, at olien skiftes for hver 1.500 timer. Vælg en olie der overholder de foreskrevne specifikationer, og vil man være helt sikker så anvend en olie fra John Deere, siger Lars Møller.

Når kraftoverføringsakslen på John Deere R6 tages ud og vendes, skiftes der fra ni og til 21 noter. Samtidig med at akslen vendes, anbefaler Lars møller, at smøre de tandhjul, som går i indgreb, når akslen monteres. Hvis akslen aldrig vendes, anbefaler han, at tage aksle ud og snøre tandhjulene for hver 500 timer.

Den brugte John Deere 6140R er AutoTrac ready. Det indebærer, at hydrauliksystemet og det elektriske system er klargjort til, at der kan monteres autostyring på traktoren.