I forhold til byggeindustrien, hvor teleskoplæssere ofte arbejder stationært med at løfte mandskab og materiel, så stiller landbruget helt andre krav til teleskoplæsseren. Her skal maskinen ikke blot kunne løfte og række langt.

Den skal også være manøvredygtig, og kunne begå sig både i plansiloen og i marken. Derudover anvender mange landmænd teleskoplæsseren som trækkraft, når der hentes halmballer i marken. Læseren skal derfor være udstyret med en transmission, der kan trække en stor halmvogn, og som ikke kører varm, første gang den ser en bakke. Mange læssere i landbruget kører over 1.000 timer om året, og derfor stilles der også helt andre krav til førerkomforten, end på en læsser, der fjernstyres og kraner på en byggeplads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

New Holland havde i flere år leveret teleskoplæssere til landbruget. Disse læssere blev produceret af en underleverandør, og først ved introduktionen af LM5000-serien i 2007, startede New Holland selv en produktion af teleskoplæssere til landbruget. Læsseren produceres på en fabrik i Italien, og den første serie bestod af modellerne LM5040, LM5060 og LM5080. Samtlige modeller kørte med en firecylindret NEF motor på 4,5 liter og en effekt på 120 hestekræfter. Forskellen på de tre modeller ligger udelukkende i bommen, hvor den mindste model løfter 3.500 kg og har en maksimal løftehøjde på 6,1 meter. Model LM5060 løfter 4.000 kg og løfter maksimal 7,1 meter. Den største model løfter 3.300 kg og har en maksimal løftehøjde på 9,6 meter

De tre modeller kunne leveres i basisudgaven Delta eller i en Plus-version, som havde et større olieflow og hvor hydraulikventilerne i joysticket var proportionale.

Den brugte New Holland LM5060 Plus, som er set hos Maskinpartner A/S, er fra 2007 og har gået 4094 timer.

Motoren ligger på siden

Sammen med modelskiftet til LM5000 rykkede New Holland motoren fra bag på maskinen og om på højre side af maskinen. Det gav ingeniørerne mulighed for både at sænke bommen og rykke tyngdepunktet bagud i maskinen.

LM5000 er udstyret med en ny kabine, hvor en bred dør og lav indstigningshøjde, gør det let at komme ind og ud af kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Powershift transmission

New Holland LM5060 Plus er udstyret med en fire-trins powershift transmission. Læsseren har desuden koblingsfrit vendegear, samt mulighed for at afbryde transmissionen med en kontakt bag på joysticket. De fire gear, og vendegearet betjenes med en kontakt til venstre for rattet. Når skovlen skal fyldes i ensilagestakken, sørger en converter for, at det er let at holde trykket ind i ensilagen, uden at motoren går i stå.

Se på bommen

Teleskoplæsseren er ideel til læsning af ensilage fra meget høje stakke, hvor den takket være sin store rækkevidde kan udtage ensilagen lagvis fra toppen af stakken.

- Føreren skal blot være påpasselig med, at der køres lige ind i stakken, når bommen er skudt ud og skovlen fyldes. Bommen på en teleskoplæsser er konstrueret og designet til at kunne klare en meget stor lodret belastning. Men en sideværts belastning, som når der køres skråt ind i ensilagestakken med udskudt bom, kan medføre skader på bommen. Noget af det første som jeg kontrollere rpå en brugt teleskoplæsser er derfor, om bommen er lige, og at den kører, som den skal, siger Hans Henrik Mols, salgskonsulent hos Maskinpartner A/S.

Undersøg bom og redskabsfæste for slør

På New Holland LM5060 Plus er serviceintervallet for motorolie på 500 timer, og hydraulikolien skal skiftes for hver 1.000 timer.

- På et stort kvægbrug betyder det, at læsseren skal have skiftet motorolie to til tre gange om året. Ud over olieskiftet er det vigtigt, at bommen og redskabsfæstet smøres med fedt med jævne mellemrum. Da teleskoplæsseren er en maskine, der anvendes til en lang række arbejdsopgaver, og som også køres af forskellige brugere, er det vigtigt, at serviceringen af maskinen sættes i system. Smør som minimum maskine hver gang der tankes diesel, og da læsseren ofte arbejder under støvede forhold, er det ligeledes vigtigt, at køleren holdes ren, siger Hans Henrik Mols.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På nye maskine anbefaler han at montere et centralsmøreranlæg. Et anlæg koster cirka 25.000 kroner, og når blot der fyldes fedt på anlægget, sikrer det en regelmæssig smørring af de bevægelige dele.

- Ved at smøre lidt men ofte sikrer det, at der altid er fedt i bøsningerne, og at der dannes en hinde af fedt, som forhindrer vand og snavs i at trænge inde i bøsningerne, tilføjer salgskonsulenten.

Afprøv transmissionen

Et kig i motorrummet afslører, om køleren er gjort ren, og om der er utætheder ved motor og hydrauliksystem. For at kontrollere transmissionen, er det nødvendigt at starte maskine op og køre en tur på teleskoplæsseren.

- Køreturen skal være så lang, at olien i converteren bliver varm. Først herefter kan man afprøve, om de fire powershift trin skifter som de skal, og om læsseren kan trække op over bakken, uden for meget slip i converteren, siger Hans Henrik Mols og tilføjer:

- Kontroller også hydraulikslanger for skader og slid. Netop hydraulikslanger er et af de punkter der skal kontrolleres ved de årlige eftersyn, som skal udføres på alle læssemaskiner. Kontrollen skal udføres af en person, der er uddannet til opgaven, og kontrollen skal kunne dokumenteres.