De første Case IH Puma-modeller kom på markeder i 2007, og i første generation kom de fire største modeller som standard med en 19-trins powershift transmission.

Fusionen imellem Case IH og New Holland betød, at Case IH blev tvunget til at opgive produktionen af Maxxum-modellerne i England. Hullet blev midlertidig lukket med rødmalede traktorer fra Steyr i Østrig.

Med introduktionen af de første modeller i en ny Puma-serie i 2007 genvandt Case IH sin identitet i klassen for traktorer på 150 - 250 hestekræfter. Den nye traktorserie blev produceret på fabrikken i St.Valentin i Østrig. Serien omfattede syv modeller, der alle kørte med sekscylindrede NEF-motorer på 6,7 liter. Med en nominel effekt på 126 hestekræfter var Puma 125 den mindste model i serien, som blev toppet af Puma 210 med en nominel effekt på 213 hestekræfter. Samtlige modeller havde en boost-funktion, som blev aktiveret ved blandt andet transportkørsel og når kraftudtaget var aktiveret. Med boost havde Puma 125 en topeffekt på 163 hestekræfter, mens Puma 210 toppede ved 242 hestekræfter.

Den brugte Puma 210, som er set hos Kædeby Maskinforretning A/S, er fra 2007 og har gået 7.538 timer. Traktoren er monteret med blandt andet frontlift og affjedret foraksel. Den er desuden monteret med en Ålø Q76 frontlæsser.

Fuld powershift

De tre mindste traktorer i Puma-serien blev leveret med en semi powershift-transmission med tre gruppegear og seks powershift trin. Såvel gruppegear som de koblingsfrie trin skiftes el-hydraulisk med trykknapper. De fire største modeller kom som standard med en 19-trins fuld powershift-transmission, der også betjenes med el-kontakter, og som kan skiftes under fuld belastning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Samme år som de første Puma-modeller kom på markedet, viste Case IH prototypen på et nyt armlænskontrol, og året efter bekræftede Case IH rygtet om, at der var en trinløs Puma på vej.

De første Puma-modeller med trinløs transmission, som var udviklet af CNH, kom på markedet i 2009.

Genkendelig kabine

Kabinen på Puma 210 er med kun fire stolper, og ligner den som Case IH også anvendte på MXU-modellerne.

Hovedparten af traktorens funktioner betjenes fra et armlæn, der er lånt fra den trinløse CVX-100 serie. Fra kørehåndtaget betjenes blandt andet transmissionen, vendegearet, liften og en at af de fire dobbeltvirkende hydraulikudtag. Forrest på armlænet er der en lille skærm, som orienterer om hvilket gear der køres i, og imellem hvilke gear den automatiske geartilpasning må arbejde.

Opdateret flere gange

Case IH Puma er blevet opdateret af flere omgange. Mange af opdateringerne har været for at opfylde nye miljøstandarder, hvor Puma var en af de første traktorer til at anvende SCR-teknologien.

Modeller med powershift anvender i dag stort set samme armlæn og kørehåndtag som de trinløse modeller, og for et par år siden fik designet af førerkabinen et løft.

Undersøg historikken

Timetælleren er den bedste indikator på, hvor meget en brugt traktor har gået, og ved at se på den udvendige stand kan man også danne sig et billede af, hvordan den har været behandlet.

- Det visuelle billede af traktoren giver et god billede af, hvordan traktoren har været behandlet. Er det vanskeligt at komme op i traktoren på grund af et bøjet trin, og er der lygter som hænger og dingler, så tyder det på, at den tidligere ejer ikke har ofret det store på traktoren, siger Carsten Wessel, indehaver af Kædeby Maskinforretning A/S og tilføjer:

- Der er måske skiftet olie og olefilter på motoren, men hvis ikke der skiftes transmissionsolie på en moderne traktor, kan det få fatale følger.

Han opfordrer derfor til, at man altid spørger ind til traktorens historie og servicehistorik. Det er den eneste måde, at man kan være sikker på, at traktoren er passet med service og olieskift.

Se på dækkene

Fire nye dæk til en stor traktor er en større investering, og maskinhandleren opfordrer derfor til, at man vurderer dækkene på den brugte traktor, og har det med i sine overvejelser, når der sammenlignes priser på brugte traktorer.

- Traktorer der købes ved en forhandler leveres normalt serviceret med nummerplader og en form for garanti. Købes en brugt traktor på auktion, skal man selv stå for at få traktoren synet. Er traktoren i orden betyder det ikke det helt store, men skal der repareres styretøjet og ophæng løber det hurtigt op, advarer Carsten Wessel.

Afprøv gearene

På en traktor med powershift er det altid en god ide at køre en tur på traktoren, og mærke efter hvordan gearskiftet fungerer. Transmissionen i en Puma 210 er kendt for at have et ret kontant gearskift ved et par af gearene. Men i de øvrige gear skal skiftet være kontant men behageligt.

- Skifter vendegearet eller nogle af de øvrige gear ikke, som de skal, er det vigtigt at få transmissionen kalibreret. I den proces optimeres de hydrauliske koblinger i transmissionen. Det giver en mere behagelig traktor at køre med, og samtidig forlænges levetiden på transmissionen, siger Carsten Wessel.

Hold forhjulslejerne spændt op

Med frontlæsser og frontlift udsættes traktorens foraksel for en ekstra belastning. Ved køb af ny Puma anbefaler maskinhandleren, at der vælges en model med den kraftige foraksel. Den kendes på at forakslen er med bremser.

- Specielt når der køres med frontlæsser og frontmonterede redskaber, er det vigtig at skifteintervallet på olien i forakslens slutdrev overholdes. Samtidig med at olien skiftes, er det vigtigt at kontrollere, om der er slør i forhjulslejerne. Er der det mindste slør, skal lejerne spændes. Det er en ganske simpel opgave og forlænger levetiden på forakslen, siger Carsten Wessel, der har som tommelfingerregel, at når frontlæsseren på en brugt traktor er meget slidt, så er forakslen på traktoren det også.