Med en arbejdsbredde på 11,55 meter hørte JF GTX 12005 SM til blandt verdens bredeste bugserede skårlæggere, og konceptet blev efterfølgende udvidet til at kunne arbejde i faste spor på 12 meter.

Den danske producent, JF, kom først sent med på bølgen af triple skårlæggere, men i 2006 trådte virksomheden for alvor ind på markedet og lancerede det hidtil bredeste skårlæggersæt. I modsætning til de øvrige triple-sæt på marledet var de bagerste skårlæggere i JF GTX 12005 SM ikke liftophængte, men monteret på en halvbugseret transportvogn. Omstilling til transport sker ved, at de to enheder svinges bagud og sænkes ned på transportvognen. På den måde løste den danske fabrik de to største udfordringer ved brede skårlæggersæt - nemlig transporthøjden og belastningen på traktorens lift og bagaksel.

Sammensat af to knivbjælker

Triplesættet, der har en arbejdsbredde på 11,55 meter, består af en JF GD3205F skårlægger med otte skiver og en arbejdsbredde på 3,15 meter i traktorens frontlift. De to sidefløje bag på traktoren har hver en arbejdsbredde på 4,80 meter. Arbejdsbredden er opnået ved at sammensætte to knivbjælker med seks skiver og en arbejdsbredde på 2,40 meter. De to knivbjælker trækkes individuelt og belastningen i bjælken er derfor ikke større end på en skårlægger med en arbejdsbredde på 2,40 meter.

Den brugte JF GTX 12005 SM, som er set hos SR Agro & Last i Sindal er fra 2011, og er til salg sammen med en GD3205F frontskårlægger fra 2014. GTX 12005 er som standard med bredspredningsudstyr, og SM står for at skårlæggeren er med fingercrimper. Den er desuden udstyret med Collector båndudstyr og udstyr til hydraulisk styring af hjulene på de bagerste skårlæggere. Båndudstyret kontrolleres fra terminalen i førerkabinen, og føreren har derfor mulighed for at anvende udstyret efter behov. Det kan eksempelvis være at smide det yderste skår ind mod marken, så riven ikke behøver at arbejde tæt på hegnspæle og skel.

Maskinen er udstyret med JF-Stolls Top Safe-system, som får knivbjælken til at vippe opad, hvis den støder mod ujævnheder i marken. Får knivbjælken kontakt med jordfaste sten, sørger et sikringssystem for, at knivbjælken vipper bagud.

Tilpasset faste kørespor

De første modeller af JF GTX 1205 SM var bygget med knivbjælker fra Kuhn. De blev senere erstattet af knivbjælker fra Comer, og blandt andet den brugte skårlægger, som står i Nordjylland, er opdateret med den nye knivbjælke. Den nye knivbjælke har slæbesko i hele bredden, og samtidig er afstanden imellem knive og modskær reduceret. Det giver et bedre flow i skårlæggeren og minimerer risikoen for striber i vanskelige afgrøder.

Flere og flere mælkeproducenter vælger faste kørespor i græsmarken. For at kunne indgå i et system med en arbejdsbredde på tolv meter, skiftede JF GTX 12005 SM modelbetegnelse til GXT 13005. Med modelskiftet fik skårlæggeren en arbejdsbredde på 12,30 meter, og aflastningen med fjedre er lavet om og erstattet med hydraulisk aflastning af sidefløjene.

Undersøg knivbjælker og chassiset

Tidligere indehaver af Sindal Traktor og nuværende sælger hos SR Agro & Last, Knud Thomsen, lægger ikke skjul på, at trækket til knivbjælken var akilleshælen i de første udgaver af JF GXT 12005 SM.

- Knivbjælkerne på de første modeller havde for stor afstand imellem knive og modskær. I et stort slæt gav det ingen problemer, med i små slæt med kort og sukkerholdigt græs havde knivbjælken en tendens til at efterlade striber af uhøstet græs. Derfor er det vigtigt at undersøge, om skårlæggeren er ombygget med knivbjælkerne fra Comer, siger Knud Thomsen.

Comer-bjælken kan kendes på, at den er fuldstændig glat under bunden og er monteret med slæbesko i hele bredden. Bjælkens kompakte konstruktion betyder, at knivene stort set ikke er vinklede i forhold til jordoverfalden, og derfor efterlades marken med en meget ensartet stub. Konstruktionen giver samtidig mulighed for at arbejde med en stubhøjde på ned til 40 millimeter.

- For at bevaret et godt flow i maskinen og en perfekt skårlægning af afgrøden, er det vigtigt, at såvel knive som modskær holdes i orden. Begynder skårlæggeren at stribe, er det tegn på, at knivene er ved at være slidte, siger Knud Thomsen.

Rammer en skive en jordfast sten, kan hele skiven knække af ved en nedfræsning i drivakslen. Derved minimeres risikoen for, at et havari breder sig til naboskiverne og til selve transmissionen. Skiven med tandhjul kan let udskiftes ved blot at løsne seks bolte i knivbjælken.

Sørg for den rette aflastning.

De 4,80 meter brede sidefløje er centerophængte, og aflastes med fire kraftige fjedre.

- Specielt på maskiner med båndudstyr, er det vigtigt at aflastningen indstilles korrekt. Arbejdes der med et for stort marktryk, udsætter den brede skårlægger ophæng og chassis for enorme belastninger. Er aflastningen indstillet korrekt, skal man med håndkraft kunne løfte den ene sektion på skårlæggeren. Når skårsamlerudstyret anvendes, skal fjederen strammes ekstra til for at kompensere for vægten af græsset på båndet, siger den nordjyske sælger.

Manglende aflastning har resulteret i beskadigede ophæng på nogle af de første modeller af GTX 12005 SM. På GTX 13005 er problemet løst med et forstærket ophæng og hydrauliske aflastning af sidefløjene.

Rengør trækket

Den dobbelte knivbjælke trækkes fra oven, af et dobbelt træk som førers ned i de midterste skiver. Trækket ligner en traditionel teleskopisk kraftoverføringsaksel, som i et afskærmet hus føres ned til knivbjælken.

- Akslen bevæger sig en smule når knivbjælken arbejder, og derfor er det vigtigt, at den teleskopiske aksel ikke gror fast. Før skårlæggeren sættes til vinter, skal beskyttelsesskærmen derfor afmonteres, så akslen kan smøres med fedt. I løbet af sæsonen kan der komme støv og græsstumper ind bag afskærmningen. Når det sætter sig fast, kommer akslen i ubalance, og det kan ødelægge det nederste leje ved knivbjælken. Åben derfor afskærmningen nogle gange i løbet af sæsonen, og blæs eventuelle urenheder værk, anbefaler Knud Thomsen

På JF CXT 13005 er afskærmningen åben, så den er lettere at rengøre.