I FX-modellerne havde New Holland en finsnitter, som var suveræn, når der skulle snittes græs. Men flere andre fabrikater tilbød efterhånden finsnittere med kraftigere motorer, som havde en større kapacitet i majsmarken. Hvor de øvrige fabrikater havde blæseren indbygget lige efter corncrackeren, var New Holland FX udstyret med en radialblæser. Netop blæseren var årsagen til, at New Holland FX kunne holde kapaciteten og kastelængden i stort set alle former for græs. Blæseren har dog den ulempe, at materialet skal skifte retning, og specielt i majs koster det både kapacitet og brændstof.

Problemerne med en inline blæser opstår, når corncrackeren fjernes, og afstanden imellem snittecylinder og blæseren bliver for stor. For at komme problemet til livs opfandt ingeniørerne på fabrikken i Belgien det unikke VariFlow system, som reducerede afstanden imellem snittecylinderen og blæseren med 20 centimeter, når corncrackeren fjernes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Netop blæseren var årsagen til, at New Holland FX kunne holde kapaciteten og kastelængden i stort set alle former for græs.

Crackeren kører altid

I græssæsonen afmonteres crackeren fra maskinen. Skal der snittes et mindre areal med græs i majssæsonen, svinges crackeren blot bagud, og der isættes græsplader samtidig med at blæseren hydraulisk trækkes tættere på snitteren. Ifølge New Holland giver VariFlow større kapacitet og kastelængde, samtidig med brændstofforbruget reduceres. New Holland har konstateret, at lejerne i crackeren har bedst af at blive motioneret. Derfor afbrydes drivlinjen til crackeren ikke, når crackeren midlertidigt svinges ud fra blæserhuset.

Hvor FX-modellerne havde en snittecylinder der var 710 millimeter bred og med en diameter på 610 millimeter, havde de nye snittere i FR-serien en snittecylinder med en bredde på 884 millimeter og en diameter på 710 millimeter. Snittecylinderen kan monteres med 2x8, 2x10, 2x12 og 2x16 knive til ensilering og 2x20 knive til snitning af majs til biomasse.

Den brugte snitter, som er set hos Ingemann Larsen A/S er en FR 9060. Snitteren er fra 2009 og har gået 6.076 motortimer og 4.205 snittimer.

Opdateret flere gange

Ved introduktionen indeholdte FR-serien seks forskellige modeller. Med en motor på 424 hestekræfter var FR9040 den mindste model i serien, som blev toppet af FR9090 som havde en V-8 motor på 824 hestekræfter. De sekscylindrede motorer i de tre mindste modeller, samt V-8 motoren i FR9090, blev leveret af Iveco, mens der i den næststørste model lå en CAT motor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I forbindelse med en opdatering i 2012 skiftede modellerne i FR-serien modelbetegnelse til FR450, FR 500, FR600, FR700 og FR850. Her adskiller FR700 sig ved at køre med en CAT C18 motor, mens det resterende modelprogram anvender motorer fra FPT. På de nye modeller var indføringen redesignet, og modellerne kunne leveres med IntelliFill, som kunne styre tuden og derved fylde vognene automatisk.

I slutningen af 2015 blev FR-serien opdateret med blandt andet en ny kabine med et større glasareal. Samtlige modeller anvender nu FPT motorer, der overholder Stage 4 emissionskravet.

Servicebogen er vigtig

En finsnitter er en både dyr og rigtig kompliceret maskine. For at bevare værdien og være sikker på, at den fungerer i de dage, hvor den for alvor skal præstere, er det nødvendigt med både service og vedligehold.

- Selvfølgelig ser jeg på, hvordan maskinen rent kosmetisk ser ud, når jeg vurderer en brugt snitter. Men når det kommer til stykket, er det maskinens indre tilstand, der for alvor tæller, siger Torben Poulsen, som har ansvaret for servicering og salg af finsnittere hos Ingemann Larsen A/S på Mors.

I terminalen kan man se både hvor mange motortimer, og hvor mange snittetimer maskinen har kørt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Årgang og timetal giver selvfølgelig en indikation på, hvor slidt maskinen er. Men en finsnitter indeholder rigtig mange sliddele, som skal holdes i orden, for at maskinen er up to date. Man kan nogenlunde let regne ud, hvad det koster at sætte nye sliddele i en snitter. Men har maskinen ikke været serviceret korrekt, kan langt dyrere komponenter, som oliepumper og andre dele i det hydrauliske system være slidt, siger Torben Poulsen og tilføjer:

- Det har man som køber ikke en jordisk chance for at konstatere, hvis man står over for en ukendt maskine. Kun ved at kende maskinens servicehistorik, kan man vurdere, om den er holdt i orden.

Se på indføringen og cracker

En velfungerende indføring er starten på en ensartet snitning, og derfor opfordrer han til at se indføringsvalserne efter for slid og skader.

- På en New Holland FR er det let at åbne, så der er fri adgang til snittecylinderen og indføringsvalserne. For at kunne opnå en ensartet snitning, skal valserne kunne holde materialet, og derfor må de ikke have skader eller være for slidte. Afprøv også om metaldetektoren virker, og når der er åbnet, kan man jo lige så godt kaste et blik på snittecylinderen, siger Torben Poulsen.

På New Holland FR kører snittecylinderen baglæns, når kniven slibes. Systemet fungerer fuldautomatisk og kontrolleres fra terminalen i førerkabinen. Når slibningen er slut, indstilles modskæret automatisk i korrekt afstand til knivene. Funktionen skal selvfølgelig være i orden, for at snitteren kan præstere maksimalt, og derfor er det en god ide at afprøve om systemet virker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Torben Poulsen opfordrer også til, at kigge corncrackeren nøje efter for skader, da selv mindre skader betyder, at der kommer hele kerner med i ensilagen.

Vurdér hele pakken

Finsnittere sælges ofte som basismaskiner, og før de kan komme i marken, skal de monteres med enten en pickup eller et majsbord.

- Snitterens kapacitet starter ude i pickuppen eller i majsbordet. Det er derfor vigtigt at købe udstyr, som passer til snitteren. En jævn indføring er alfa og omega for snitterens kapacitet og for en ensartet snitning. Specielt til græs er det vigtigt med en pickup, som kan udjævne de dynger, som opstår, når græsset rives sammen, siger Torben Poulsen

Ingemann Larsen A/S servicerer rigtig mange af de gule snittere, og for at kunne yde en hurtig service, arbejder virksomheden meget i komplette ombytningsdele. De er hurtige at montere, og minimerer tiden en snitter holder stille.