Hos Sivertsen i Roskilde gør man en ære ud af at skille sig ud fra mængden. Det er der penge i, lyder forklaringen.

Med over 40 års erfaring i entreprenørbranchen er Hans Øbakke en mand, der har oplevet lidt af hvert, og som ved, hvordan maskinhandlerbranchen ser ud.

På trods af de mange års erfaring, gør Hans Øbakke ikke tingene, som man altid har gjort, og som alle andre gør. Nej tværtimod.

Den rutinerede maskinhandler ejer i dag Øbakke A/S, der blandt andet importerer Takeuchi-maskiner, og New Holland-forhandleren Sivertsen A/S, der har afdelinger i Roskilde og Hillerød.

- Hvor mange maskinhandlere bliver mere og mere specialiserede, er det vigtigt for os, at vi har en bred vifte af produkter og services, som vi kan tilbyde vores kunder. Hvis du ikke har flere ben at stå på, så overlever du ikke, siger Hans Øbakke.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den tankegang er kernen i den forretning, som Hans Øbakke i dag driver sammen med sin datter Toni Øbakke.

- Der bliver færre og færre landmænd, og når de udskifter to gamle traktorer, køber de ofte én stor ny model. Det betyder, at man får mere og mere brugt ind. Det er en stor udfordring, og derfor er det vigtigt, at vi har flere strenge at spille på. Det er vigtigt, at vi tør gøre tingene anderledes og tænke nyt, forklarer Toni Øbakke.

Den tankegang går stik i mod, hvad man ellers ofte ser i branchen.

- Jeg tror ikke på, at man kan overleve ved at være et single-brand hus i Danmark. Det er markedet simpelthen ikke stort nok til, siger Hans Øbakke.

Skær et led væk

Hos Sivertsen i Roskilde er der cirka 55 ansatte fordelt på 5500 kvadratmeter under tag. På værkstedet finder man specialister indenfor alt fra traktorer til gravemaskiner, og Sivertsen og Øbakke A/S sælger mærker såsom New Holland, Takeuchi, Väderstadt, Huddig, Perfect, Husqvarna, Stihl og Stiga.

Den lange liste betyder dog ikke, at man hos Sivertsen er stoppet med at se efter nye brands.

- Vi er altid på udkig efter mærker, som lever op til den filosofi, som vi arbejder efter. Det skal være kvalitetsprodukter, og det skal være mærker, som vi kan få importen på, siger Hans Øbakke.

Netop tanken om at have importen på et mærke er noget, der fylder meget hos Sivertsen og Øbakke A/S.

- Vi mener, at det giver mening, at vi kan skære et led væk, og udnytte de erfaringer, vi har, fordi vi har vores egen importvirksomhed, siger Hans Øbakke.

Find en niche

En af grundene til at Sivertsen og Øbakke A/S har haft succes er netop, at man ikke er bange for at prøve noget nyt og tage en chance.

- Da finanskrisen kom, styrtdykkede salget af gravemaskiner. Så begyndte vi at montere jernbanevogne på vores gravemaskiner, og det marked levede vi så af i et par år, siger Toni Øbakke.

Hos Sivertsen og Øbakke A/S mener man også, at den tankegang er vejen til et sundt forhold mellem leverandør og maskinhandler.

- Det gælder om at se nicherne og at udnytte mulighederne, når de viser sig. Vi vil ikke være afhængige af én enkelt leverandør. Hvis man ikke er afhængig, så giver det også et sundere forhold, siger Hans Øbakke.

Stor loyalitet

Hos Sivertsen glæder man sig over, at størstedelen af kunderne i butikken har været tilknyttet i mange år.

- Vi har nogle meget loyale kunder, og vores kunder oplever også den samme loyalitet fra os. Det sker selvfølgelig, at nogle af dem vil prøve at handle et andet sted, men som regel kommer de tilbage igen, siger Toni Øbakke.

Det er ikke tilfældigt, men skyldes en blanding af god service og stærke produkter.

- Vi gør ikke meget ud af at annoncere. Produkterne skal gerne tale for sig selv. Når vi gør arbejdet godt, og produkterne er gode, oplever vi, at kunderne taler positivt om os til deres omgangskreds, og de har en stor værdi for os, siger Hans Øbakke.

Kun det rigtige salg

Efterhånden står det ret klart, at tingene hos Sivertsen og Øbakke A/S ikke er, som alle andre steder, men det gør sig også gældende for de ansatte.

- Vores sælgere er ikke provisionslønnede. Det skyldes ganske enkelt, at det er vigtigt for os, at vi laver det rigtige salg. Vores sælgere skal være i stand til at sige nej, hvis de mener, at det ikke er det rigtige produkt til en kunde, siger Hans Øbakke, der gerne understreger, at Sivertsen og Øbakke A/S ikke er, som de andre i branchen:

- Det er klart, at vi ikke er prototypen på en dansk maskinhandler, og det har vi bestemt heller ikke ambition om at være.