Med introduktionen af T8-serien blev New Hollands amerikansk byggede stortraktor mere europæisk, og kunne blandt andet leveres med fabriksmonteret frontlift og kraftudtag foran.

Modelskiftet fra T8000 og til T8 betød også, at New Holland skiftede motorleverandør fra Cummins og til Fiat Powertrain Technologies. Lige som New Holland er FPT et selskab under CNH, og da New Holland allerede i en årrække havde anvendt FPT motorer i de minde modeller, var det i forbindelse med opgraderingen til udstødningsnormen Tier4i naturligt at skifte til FPT. Motoren i New Holland T8 er en FPT Cursor 9 med en volumen på 8,7 liter, og afhængig af modellen ligger effekten fra små 300 og til godt 400 hestekræfter. Den brugte New Holland T8.390 er set hos Farmas A/S. Traktoren er fra 2011 og har en nominel effekt på 375 hestekræfter og 389 hestekræfter med boost.

Lang akselafstand

Ud over motoren er en af de helt store forskelle på New Holland T8000 og T8 designet af motorhjelmen samt chassiset der går fra transmissionshuset og ud til forakslen. Akselafstanden på New Holland T8 er over 40 centimeter længere end på forgængeren. Det giver en meget stabil traktor, og da der i chassiset er lavet plads til, at forhjulene kan dreje 55 grader, er det også en manøvredygtig stortraktor.

På T8000 kunne der vælges mellem tre forskelige foraksler. Ud over standardakslen kunne der vælges mellem en affjedret foraksel og Super Steer akslen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Med modelskiftet til New Holland T8 udgik Super Steer forakslen, og valget stor herefter mellem standardakslen og en ny affjedret foraksel. Den brugte traktor er med affjedret foraksel, som består af en stiv aksel, der affjedres af to hydraulikcylindre. Affjedringen har få bevægelige dele, og i forhold til standardakslen har den kun nogle få ekstra smørepunkter.

Nyt armlæn

I kabinen blev New Holland T8.390 opdateret med Sidewinder II armlænet, der kendes fra blandt andet New Holland T7, og som har en touchscreen forrest på armlænet. Armlænet gør det let at skifte fra en model New Holland og til en anden. Samtidig giver armlænet blandt andet trepunktsophænget en europæisk betjening.

Med og uden trin

Den brugte New Holland T8.390 er med en 19 trins powershift transmission. Transmissionen har rødder tilbage til TG-tiden, men er løbende blevet forfinet med autofunktioner og et blødere skiftemønster. Transmissionen var oprindeligt med 18 gear og tilføjelsen af det 19. gear, giver mulighed for køre hurtig transport med reducerede motoromdrejninger.

Kort tid efter introduktionen af modellen med powershift løftede New Holland sløret for en model med trinløs transmission. Der gik dog et par år, før de første modeller med den trinløse Auto Command transmission kom på markedet, og fra de første par årgange findes New Holland T8 derfor udelukkende i powershift-versionen.

Test affjedret foraksel

På trods af at den affjedrede foraksel på New Holland T8.390 er simpelt opbygget med en stiv foraksel, som affjedres af to hydraulikcylindre, fungerer det fint og giver en fin komfort. Sensorer i affjedringen kontrollere systemet, og sørger blandt andet for at varierende belastninger af traktorens foraksel ikke påvirker affjedringen.

- Står den brugte New Holland T8 og er sunken sammen i forakselaffjedringen, er det en god ide at starte traktoren op, og se om der kommer liv i affjedringen. Gør der ikke det, skal der med stor sandsynlighed monteres nye sensorer i affjedringen, siger Kenneth Mortensen, servicetekniker hos Farmas A/S.

Undersøg ventilatoren

En motor med næsten 400 hestekræfter kræver selvfølgelig en effektiv køling, og derfor har New Holland T8.390 en kølerhjelm med store luftindtag og en elektronisk styret ventilator, som regulerer ventilatorens intensitet i forhold til det aktuelle behov.

- Både ved køb af brugt traktor og i dagligdagen er det en god ide at kontrollere lejerne i den store ventilator. Registreres der slør i lejet skal det skiftes, da et havari let medfører at ventilatoren ødelægger en eller flere kølere, og så er man uden i en reparation af en hel anden størrelse, siger den midtjyske servicetekniker.

Når motorhjelmen alligevel er åbnet anbefaler Kenneth Mortensen at man ser efter om der er revner og utætheder i udstødningsmanifolden og i udstødningssystemet. Hvis der er revner, kan det indikere at traktoren har været chiptunet, og udsat for større belastninger end den er bygget til.

Afprøv transmissionen

De 19 powershift trin skiftes med trykknapper på kørehåndtaget, og når traktoren serviceres har montøren mulighed for at kalibrere de forskelige koblinger.

- Som almindelig bruger er det vanskeligt at afgøre om transmissionen og de forskellige koblinger er i orden. Men en prøvekørsel af traktoren vil som regel afsløre, om transmissionen fungere som den skal. Displayet i højre A-stolpe kan indstilles, så det viser trykket i de forskellige koblinger. Er koblingstrykket i de lige og ulige gear stort set ens, er det en indikation på at koblingerne er i orden, forklarer Kenneth Mortensen.

Stærke bremser

Mange traktorer i T8-klassen anvendes til store gyllevogne, og det stiller krav til blandt andet traktorens bremser.

- Bremserne på en New Holland T8 er konstrueret til den store belastning, men det fritager ikke chaufføren for at holde bremserne på korn- eller gyllevognen i orden. Køres der med nedsat bremsekraft på vognene er der risiko for at traktorens bremser overophedes, og bremsebelægningen ødelægges, siger Kenneth Mortensen.