Der har været fart på hos brødrene Søren og Erik Hundahl igennem mange år. Et af de formelle beviser på virksomhedens succes kom i årene 2008 og 2009, da J. Hundahl begge år blev kåret som gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen, hvilket forudsætter betydelig vækst med sorte tal på bundlinjen.

Og hos J. Hundahl A/S har der altid været sorte tal i regnskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men selv om det er gået stærkt, siden Søren og Erik Hundahl overtog virksomheden ad to omgange fra forældrene - den første del i 1984 og den sidste i 1992 - er det sidste skridt endnu ikke taget i udviklingen af den nordvestjyske maskinforretning med hovedsæde i Thisted.

Nyt byggeri på vej

Rent fysisk er der i Thisted endnu en 1.300 kvadratmeter stor hal på vej. Byggeriet skal i gang efter sommerferien.

Og for tiden køres der fyld på et større areal ud mod omfartsvejen, som kan bruges til en endnu bedre præsentation af de mange maskiner.

J. Hundahl A/S er begunstiget af en beliggenhed, som må være Thisteds bedste til erhverv. Man kan reelt ikke passere Thisted uden at passere J. Hundahl.

Firmaet råder over flere matrikler mellem den gamle hovedvej og den nye omfartsvej, hvilket har sikret udvidelsesmulighederne igennem årene og også sikrer de fremtidige udvidelsesmuligheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sikrede god plads

J. Hundahl er videreførelsen af en gammel smedeforretning, som var grundlagt i 1880. Søren og Erik Hundahls forældre overtog den lille virksomhed i 1956. Da lå den inde i Tilsted og var klemt inde uden udviklingsmuligheder.

Forældrene rådede derfor Erik og Søren til at fremtidssikre virksomheden og flytte den ud med rigelig plads til udvikling og for at sikre et fornuftigt flow af stadigt større maskiner. Og det er et råd, som brødrene i dag er meget taknemmelige for, at de fulgte.

God logistik

Man kan fra J. Hundahls aktuelle adresse komme hurtigt til Holstebro, Skive og Brovst ad tre store veje, som samles i en rundkørsel lige uden for firmaets hoveddør.

- Det er derfor nemt at komme her til, og det er nemt for os at komme hurtigt ud til kunderne, fremhæver Søren Hundahl.

Netop vejen sydover blev endnu vigtigere for fire år siden, da J. Hundahl A/S overtog CP Kolding i Skive, som i dag er en afdeling af J. Hundahl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremgang i Skive

- Afdelingen i Skive har siden gjort det hammergodt. Omsætningen i afdelingen har udviklet sig meget tilfredsstillende siden overtagelsen i 2010, siger Søren Hundahl.

- Det beviser, at der er et kundeunderlag, og at kunderne tror på forretningen, tilføjer han.

Han mener ligefrem, at overtagelsen gav ny energi i forretningen, og han fremhæver, at medarbejderne har spillet en meget vigtig rolle i processen.

- De har været med på det hele. Vi kom med vores system, men de har også tilført noget. Og de har været dygtige til at omstille sig, siger Søren Hundahl.

Lejede bygninger

Efter de første fire år med afdeling i Skive konstaterer Søren Hundahl, at firmaet også i fremtiden vil være på plads i Skive.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men han er åben over for en anden beliggenhed.

Skive-afdelingen er nemlig beliggende i lejede bygninger, men det passer ifølge Søren Hundahl godt indtil videre. Men den konkrete beliggenhed afhænger på længere sigt af mange forhold.

Blandt andet kommunens planer med det tidligere slagteri, som er nabo til Hundahls afdeling.

- Der skal ske ændringer i Skive, men vi bliver i Skive eller omegn, siger Søren Hundahl og sender samtidig et klart signal til afdelingens kunder om, at de også i fremtiden kan være sikre på, at der kan ydes service i området.

Service er vigtig

Service er et nøgleord for J. Hundahl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi tænker, at vi er en servicevirksomhed - det er vores filosofi. Vi vil gerne servicere det, vi kan håndtere, uanset om det er en lille græsklipper til private eller en stor og dyr maskine. Derfor koncentrerer vi os også om få mærker, siger Søren Hundahl og nævner ud over New Holland mærker som Väderstad, Hardi og Weidemann-minilæssere samt MI-forhandlingen med mærker som Kuhn, MI-tipvogne, Simba med flere.

- Det er det, vi vil og kan, for service og uddannelse af medarbejdere skal matche kundens krav og forventning.

- Kunden spiller en stor rolle. Det handler om at få kunderne til at køre igen så hurtigt som muligt, hvis noget går i stykker. Uden service er et produkt intet værd, siger Søren Hundahl.

Og derfor er medarbejderstaben også meget vigtig.

- Vi har en hammergod medarbejderstab, som brænder for firmaet og er dygtige til at få det hele til at fungere. De tager ansvar, fremhæver Søren Hundahl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lean

Men også flere år med Lean har ifølge Søren Hundahl været med til at styrke servicen og virksomheden.

- Lean betyder, at vi hele tiden har fokus på arbejdsgange. Timelønnen bliver ikke mindre, men hvis vi kan udføre et arbejde på 12 timer, der normalt tager 15 timer og stadig levere en ordentlig service, så er det en fordel for alle, siger Søren Hundahl.

Han mener, at det handler om at skære til, så kunden kan se, at det er effektivt og er tilfredse med timeprisen.

- Lean har siden 2008 hjulpet os meget. Vi kom over de første år, som var de sjoveste, fordi der skete en masse nyt. Derefter havnede vi i en bølgedal. Men så tog vi fat igen, og vi har formået at holde indsatsen oppe, og vi har hele tiden holdt fast i den løbende opfølgning i forbindelse med tavlemøder, siger Søren Hundahl.

- Det betyder, at vi kan løse noget, der er ved at køre skævt, inden det kører helt skævt, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Søren Hundahl er udmærket klar over, at Lean er prøvet mange steder, hvor det kun fungerer, så længe det har nyhedens interesse.

- Men vi har stadig så stor glæde af det, fordi det giver tid og overskud til, at Erik og jeg har tid til at se ind i fremtiden, siger Søren Hundahl.

Fremtiden

For brødrene Hundahl er fokus på fremtiden meget vigtig, og de mener, at de er fornuftigt gearet til fremtiden.

- Fremtiden handler om fortsat at holde fast i vores strategi og mål om at servicere kunderne og udvikle os med kunderne. Planen er derfor at videreudvikle forretningen hele tiden.

Det handler også om, at bevare en attraktiv virksomhed i drift af hensyn til et fremtidigt generationsskifte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved hele tiden at udvikle virksomheden er J. Hundahl ifølge Søren Hundahl også attraktivt at komme ind i for kommende ejere, selv om det ikke er aktuelt de første mange år.

- Det er også vigtigt, at vores kunder kan se, at vi er fremtidssikrede, og at de kan regne med, at forretningen også kan yde service om mange år, siger han.

- Vi oplever at få flere og flere virksomhedskunder, som netop lægger vægt på en professionel samarbejdspartner, som de er sikre på at kunne samarbejde med i fremtiden, nævner Søren Hundahl.

Stort område

J. Hundahl har de senere år fået udvidet sit forhandlerområde betydeligt. Område strækker sig fra et sted omkring Varde i syd og et stykke ind i landet hele vejen op langs vestkysten til et område langt nordøst for Thisted.

En del af det geografisk store forhandlerområde dækkes af områdeforhandlere i Holstebro, Lemvig og Skjern.

Hele området er også karakteriseret ved, at den finansielle sektor med banker som EBH, Fjordbank Mors og Vestjysk Bank har haft problemer og dermed har givet mange landbrug finansieringsproblemer.

- Hele området har været klemt, men så har vi heldigvis haft et godt redskab i CNH Finans. Mange banker ønsker ligefrem maskininvesteringer finansieret af andre, fordi de så bedre kan følge driften, når kassekreditten er en ren driftskredit, fortæller Søren Hundahl.