Lyt til artiklen:

Tiltrængt fremgang for mejeriers foodservice-salg

00:00
Hastighed: ???x
03:25

De fleste mejerier fik en økonomisk lussing, da coronalukningen af samfundet i store dele af 2020 og første halvdel af i år satte det meste af foodservice-sektoren i stå. Særligt hårdt ramt blev Naturmælk, der sammenlignet med andre mejerier afsætter en relativ stor del - op mod 25 pct. - af sin produktion til foodservice og alene sidste år led et tab i omsætningen i millionklassen til denne kundegruppe.

Det skriver Mejeri.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores salg til foodservice blev halveret fra den ene dag til den anden, da Danmark blev lukket i marts 2020. I løbet af sommeren kom en pæn del af salget tilbage, men det forsvandt igen, da der efter jul på ny blev lukket, siger Naturmælks salgschef Nelly Frees Riggelsen til mejeri.dk.

I takt med den seneste tids genåbning af restauranter, kantiner og institutioner begynder der dog at tegne sig et lysere billede for det sønderjyske mejeri:

- Siden midt i april er det gået fremad, og nu ser alt noget bedre ud, end det har gjort i lang tid. Det er glædeligt, men der er stadig et stykke vej til det vanlige niveau.

Flere turister

Ifølge Nelly Frees Riggelsen er Naturmælks indeks i foodservice nu cirka 85 i forhold til sommeren 2019 før pandemien. Skal tallet længere op, er mejeriet stærkt afhængigt af, at der kommer flere turister til Danmark.

"Det gælder både sommerhusområderne såvel som storbyerne for at få løftet salget til alt fra caféer og spisesteder til Michelin-restauranter. Og så skal alt generelt normaliseres i Danmark og vores omverden. Det bidrager de seneste lempelser af mange restriktioner heldigvis til," fastslår Nelly Frees Riggelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun glæder sig over, at tyskere - der tegner sig for 70 pct. af alle sommerhusbookinger i Danmark og udgør en stor del af kystturismen - nu kan rejse ind i landet uden at skulle i karantæne.

Omvendt skaber det bekymring, at antallet af reserverede hotelværelser i juni og juli i København kun udgør en brøkdel af niveauet i samme periode i 2019. Det tyder på, at mange udenlandske turister har opgivet Danmark for i år.

Rekordsalg hos Arla

Problemet med fraværet af gæster fra udlandet kan også mærkes hos Arla Foods. Det fortæller Camilla Blicher, leder af selskabets foodserviceafdeling i Danmark. På plussiden kan hun melde om, at salget siden den store genåbning i begyndelsen af juni er vokset støt og har nået det hidtil højeste niveau i 2021.

- Desværre lider nogle af vores kundegrupper, bl.a. lufthavnene, dog stadig, ligesom mange offentlige og private kantiner først genåbner efter sommerferien. Men nu er vi på indeks 90 i forhold til 2019 og forventer at gå ud af 2021 på det niveau. Det vil være et godt resultat alt taget i betragtning, siger Camilla Blicher.

15 pct. af Arlas samlede omsætning i Danmark udgøres af salg til foodservice. Det nåede bunden med indeks 30 en uge i marts 2020 og blev holdt 'i live' af leveringerne til hospitaler og de kantiner, som fortsatte aktiviteterne, mens resten af landet var lukket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trods det lave salg havde Camilla Blicher og hendes kolleger i foodservice 'sindssygt travlt' med bl.a. at tilpasse vareudbuddet.