Lyt til artiklen:

Millionstøtte til "ko-frie" mejeriprodukter

00:00
Hastighed: ???x
03:20

Remilk er navnet på en israelsk virksomhed, der har planer om at tage det næste skridt inden for fremstilling af "non dairy"-produkter. Det vil sige ikke-animalske fødevarer, som virksomheden kalder "autentiske mejeriprodukter". Det kan for eksempel være at producere ost af råvarer, der aldrig har set en ko.

Nu har Remilk modtaget 11,3 millioner dollars til at få sat hjulene i gang. Pengene kommer fra tre virksomheder: Tnuva, Tempo og Hochland. Tnuva er en israelsk mejerivirksomhed, og Tempo er en israelsk producent af drikkevarer. Hochland er et tysk mejeriselskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tre aktører har været med til at rejse pengene, nemlig Jerusalem's OurCrowd, fresh.fund, som er en studenter-drevet venturefond, og ProVeg, som er en nonprofit-organisation.

Ifølge Remilk har følgende tre personer også været med til at rejse penge til formålet: Bradley Blom, der er administrerende direktør for det amerikanske investeringsselskab Berkshire Partners. Amiad Solomon, der er en israelsk iværksætter og investor. Beni Nofech, der er investor inden for food-tech-industrien.

Remilk har udviklet en proprietær teknologi, som danner mælkeproteiner gennem en mikrobiel fermenterings-proces. Produktet er et pulver, der vil kunne anvendes som råvare for et bredt udvalg af mælkebaserede produkter.

Køer er overflødige

- De eksisterende non dairy-produkter, vi kender, markedsføres som sundheds- og miljømæsige alternativer til mejeriprodukter, men ingen af dem kan bruges til produktion af autentiske mejeriprodukter som for eksempel ost. Med vores teknologi vil vi kunne fremstille sådanne produkter ved hjælp af mælkeproteiner - og vi kan gøre det uden hjælp fra en eneste ko, siger Aviv Wolff, der er medstifter af og CEO for Remilk.

Aviv Wolff hævder, at Remilk vil kunne levere de mest autentiske, ikke-animalske mejeriprodukter i verden, og han betegner produkterne som identiske med de naturlige mejeriprodukter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med vores nye økonomiske partnere vil vi snart blive klar til at genopfinde den multi-milliardstore mejeri-industri, siger han.

Remilk fortæller, at deres produkter er fri for kolesterol, og at de hverken indeholder laktose, antibiotika-rester eller væksthormoner.

Virksomheden anfører desuden, at dens produkter er "langt mere bæredygtige og økovenlige". Remilks mejeriprodukter hævdes således kun at skulle bruge 1 procent af den landbrugsjord, som der ellers skal bruges til fremstilling af traditionelle mejeriprodukter. Ligeledes kræver produktionen kun 4 procent af de råvarer og 10 procent af det vand, som går til fremstilling af traditionelle mejeriprodukter.

- Protein-alternativer til kød og mejeriprodukter vinder globalt terræn hos både forbrugere og producenter, som har fået øje på de fordele, som disse produkter har med hensyn til miljø, helbred og effektivitet. Vi ser et stort markedspotentiale for Remilks unikke teknologi på tværs af kategorierne, siger Zaki Djemal, som er partner i fresh.fund.

Hubert staub, der er CFO i Hochland, tilføjer: - Vi ser fermenteret protein som en interessant mulighed for at udvikle innovative og bæredygtige produkter. Remilk er den optimale partner for Hochland i arbejdet på at få udviklet dette nye råmateriale.