Efter god interesse fra kunderne tager Danish Crown nu næste skridt og vil have alle grise leveret til Danish Crowns danske slagterier bæredygtighedscertificeret.

Danish Crown er på en mission, hvor målet er klimaneutralt kød i 2050. Vejen til det mål er lang, og der er brug for innovation, teknologi og så videre, hvis det skal lykkes. Men et af redskaberne til at få overblik over klimabelastningen er at certificere alle ejere.

Den proces tager nu det næste skridt. Det seneste år er der lavet certificering for de ejere, som til sammen leverer 90 procent af alle grisene til de danske slagterier, og nu går arbejdet i gang med at certificere de sidste 10 procent, skriver Danish Crown i deres ugenyt.

Det sker efter, kunderne har taget godt imod Danish Crowns initiativ med klimakontrolleret gris, der har været synlig i REMA, Salling Group, Aldi, Lidl og Nemlig.com de seneste uger.

- Jeg er glad for, at landmændenes indsats bliver gjort synlig i markedet og helt ude ved forbrugerne. Interessen fra kunderne var forudsætningen for at tage næste skridt og certificere alle grise leveret til Danish Crowns danske slagterier, og det skridt tager vi nu, siger Nicolaj Nørgaard, der er direktør i Ejerservice.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Klima og bæredygtighed fylder

På grillsortimentet af gris i Rema 1000 sidder der i år et klistermærke, hvor der står: "Klima-kontrolleret Gris, 25 procent mindre klimaaftryk siden 2005. Og vi skal videre". Certificeringen for hver enkelt ejer har gjort det ovenstående budskab muligt at sælge ind til kunderne, og Simon Kaspersen, der er director i Marketing i Danish Crown Foods, fortæller, at det arbejde er blevet taget rigtig godt imod.

- Klima og bæredygtighed fylder meget på kød, og vi ved, at det er en af de primære årsager til, at kød bliver fravalgt blandt især yngre forbrugere. Men at vi nu er i gang med at lave handlingsplaner helt ned på bedriftsniveau, det er stort og afgørende for, at vi kan mindske vores klimapåvirkning, men også kommunikere det arbejde og den ambition til kunder og forbrugere. Det viser, vi tager ansvaret alvorligt, og det har de danske kunder taget rigtig godt imod, siger Simon Kaspersen.