Fremstillet i Danmark af dansk mælk efter høje kvalitetsstandarder. Den slags budskaber møder de kinesiske forbrugere i supermarkeder, butikker med babyudstyr og sociale medier i den kommende tid, hvor også indkøbere i detailhandlen og foodservice vil høre om dansk mejeriøkologi på fødevaremesser, skriver Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

I maj indledte Mejeriforeningen i samarbejde med en række mejerier nemlig en treårig kampagne med EU-støtte. Med et budget på 30 millioner kroner skal den promovere modermælkserstatning og ost i Kina. Fremstødet, som har navnet 'Økologi i Kina 2020-2022', arbejder i to spor. I det ene spor er målgruppen gravide og nybagte mødre, mens det andet er rettet mod foodservice - restauranter, kantiner og catering - og detailhandlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som alle andre er vi blevet påvirket af coronakrisen, men nu er vi i gang og har en klar forventning om, at indsatsen vil øge afsætningen af økologiske mejeriprodukter fra Danmark, siger Jørgen Hald Christensen, direktør for Mejeriforeningen.

Foreløbig deltager Arla Foods, Thise Mejeri og Them Andelsmejeri i kampagnen. Jørgen Hald Christensen understreger, at projektet stadig er åbent for andre mejerier, der kan se perspektiver i det.

Et centralt punkt i fremstødet er kinesernes interesse for fødevaresikkerhed, ikke mindst i forhold til deres børn. I den forbindelse har særligt Arlas mangeårige tilstedeværelse i Kina skabt stor tillid til danske produkter inden for modermælkserstatning.

Læs mere om kampagnen for eksport til Kina på mejeri.dk.