Efter 60 år ændrer Arla Lurpak-emballagen til en ny og mere bæredygtig variant. Fremover bliver Lurpak pakket i en genanvendelig emballage, der næsten udelukkende er lavet af karton.

Siden 1957 har det ikoniske Lurpak-smør set ud på samme måde og været pakket ind i den samme, velkendte sølvfolie. Men nu, efter 60 år, ændrer Arla Lurpak-emballagen til en ny og mere bæredygtig variant. Fremover bliver Lurpak pakket i en genanvendelig emballage, der næsten udelukkende er lavet af karton. Det gør den nye Lurpak smørboks mindre CO2-tung end tidligere, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Smør er en stor del af den danske madkultur, og vi bruger flittigt smør til at stege og bage eller til at smøre på et friskbagt stykke brød. Faktisk har hele 78 pct. af danskerne altid smør derhjemme, hvilket gør det til den madvare, flest af os altid har i køleskabet. Og det har været let for danskerne at genkende Lurpak-smør på supermarkedets hylder. For Lurpak-smør har haft den samme ikoniske emballage bestående af sølvfolie med blå skrift på toppen i mere end 60 år.

Tid til forandring.

Arla ændrer nemlig emballagen på Lurpak til en mere bæredygtig og forbrugervenlig variant. Fremover bliver Lurpaks smør pakket i karton med et meget tyndt lagt plastik, der kan genanvendes. Den nye Lurpak smørboks er otte procent mindre CO2-tung end sølvfolie-emballagen, og netop ambitionen om at skabe en mere bæredygtig emballage har været den store drivkraft bag den nye emballage:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi har arbejdet længe for at få udviklet, testet og godkendt den nye Lurpak Smørboks. Vi ville have en emballage, der var mere bæredygtig. Samtidig har vi også udviklet en pakning, der er mere brugervenlig og giver færre fedtede fingre. Derfor er det også en kæmpe tilfredsstillelse, at vi nu kan sende de første 100 tons Lurpak-smør i den nye emballage ud til de danske forbrugere, siger Christian Qvirin Lang, der er Senior Category Manager hos Arla.

I første omgang vil den nye Lurpak-smørboks dække en mindre del af det danske smørsalg, men målet er, at den nye Lurpak-smørboks på sigt skal udbredes til hele produktionen. Der sælges hvert år 5.000 tons Lurpak i Danmark.

Slut med fedtede fingre

Udover at den nye Lurpak smørboks er mindre CO2-tung, er den også designet i en mere brugervenlig emballage. Den nye Lurpak emballage består af en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes igen. Du slipper derfor for fedtede fingre, når du skal bruge lidt smør til brødet eller en klat smør til panden, da boksen kan åbnes og lukkes, uden du behøver at røre ved smørret med fingrene.

- Flere brugerundersøgelser har vist en stigende efterspørgsel efter en mere brugervenlig emballage til Lurpak-smørret. Derfor har vi nu udviklet en smørboks, der både er mere brugervenlig og hygiejnisk, siger Christian Qvirin Lang.

Den nye Lurpak smørboks kan allerede nu købes i et begrænset antal i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.