Over 2100 landmænd, eksperter, forskere og andre landbrugs- og fødevareinteresserede var taget til Herning for at tale om fremtiden for dansk kvægbrug.

- Verden er i konstant forandring, og den udvikling skal vores bedrifter være robuste nok til at kunne følge, sagde Christian Lund, formand for Landbrug & Fødevarer, Kvæg, da han i dag sammen med Ida Storm, sektordirektør, Kvæg, indledte Kvægkongres 2020 i Herning Kongrescenter.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Første punkt på dagsordenen var den fælles beretning fra formanden og sektordirektøren, der kredsede om fællesskab og forandring.

- Som kvægproducent skal man have kærlighed til koen, som det fantastiske dyr det er, men det gør det ikke alene.

- I lyset af hvor meget der er sket, bare på de 20 år, jeg har været selvstændig i vores erhverv, så tror jeg, vi gør klogt i at stille store krav til de investeringer, vi laver og vurdere kursværdien af de penge, vi bruger på dem. Mange af dem har en meget lang tilbagebetalingstid, og det begrænser vores muligheder for at tilpasse vores produktion til fremtidens krav, sagde Christian Lund.

Fremtiden for koen

Landmændene skal både tage højde for vejrforandringerne og forbrugernes efterspørgsel i fremtiden. fremhæver Ida Storm.

- Nogle stiller spørgsmålstegn ved, om vores erhverv er relevant i fremtidens samfund. Om koen er færdig om ti år. De tror mere på, at vi skal dyrke græs eller alger, der kan bruges til at dyrke mælkeprotein fra GMO mikroorganismer i store gæringstanke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og ja - det skal vi måske også gøre i fremtiden. Men jeg tror fuldt og fast på, at de danske kvægbrugere har en vigtig rolle for fremtidens fødevareproduktion. Der bliver flere og flere mennesker på jorden, og samtidig bliver der flere af dem, som får en bedre levestandard. De har brug for velsmagende og næringsrig mad, og der er mejeriprodukter og kød en helt naturlig del af en varieret kost. Men der skal ikke være tvivl om, at der er hård konkurrence om fremtidens forbrugere. Hvis vores produkter skal have en plads i indkøbskurven hos fremtidens forbrugere, både herhjemme og i udlandet, så skal vi vise, at de er noget særligt, sagde sektordirektøren.

Mere åbenhed.

- Det er vigtigt, at vi ser os selv som en del af hele kæden. Hele vejen fra vores leverandører, over de naboer, vi deler hverdagen med, til de forbrugere, der skal købe vores varer. Både i det nære og i det store perspektiv er vi en del af verden og bidrager til den, sagde Christian Lund, der sluttede beretningen af med at opfodre landmændene til at stå sammen.

- Jeg aner ikke, hvordan verden ser ud om 20 år. Lige så lidt som jeg havde forestillet mig, hvordan verden ville se ud i dag, dengang jeg var ung og nystartet. Det eneste jeg ved er, at vi ikke er det samme sted som i dag. Vi skal alle sammen finde vores vej, men jeg tror fuldt og fast på, at vi er stærkere sammen end hver for sig. Sammen skaber vi rammerne for, at du og dine nærmeste kan bygge den bedrift og den fremtid, som I ønsker.