På Agro Nord 2018 er Lely Center Herrup tilstede med en intensiveret tilstedeværelse.

- Agro Nord messen er en rigtig god messe, hvor vi virkelig rammer vores målgruppe. Vi plejer det nuværende kunde-netværk, og særligt i år er vi gearet til at modtage nye kunder på vores stand, fortæller Flemming Kobborg, leder af Lely Center Herrup, som hentyder til den fordobling af sælger-mandskabet, som man til 2019 har iværksat hos det lokale Lely center, der ikke er så lokal længere:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Cirka 25 procent af de mælkeproducenter vi arbejdet med i øjeblikket er 'nye' kunder i butikken, hvor man går fra eksempelvis en traditionel malkestald til robotter.

- Bjarne Nielsen, sælger Lely Center Herrup.

- Vi dækker et område fra Skagen i nord til Herning i syd, og med 33 medarbejdere fordelt på tre lokalområder, så er vi godt gearet til at servicere de omkring 600 malkerobotter og 400 spalteskrabere, som vi har kørende, fortæller den vestjyske leder, der sidder på virksomhedens base i Vinderup i det vestjyske.

Hos Lely Center Herrup mærker man den stigende efterspørgsel på automatik i stalden og da Lelys produktprogram dækker flere og flere robotløsninger end malkerobotter, så har man øget sælgerstablen med hundred procent.

- I 2019 er der dermed to sælgere hos Lely Center Herrup, og til at supplere Bjarne Hansen med ni års erfaring, har Flemming Abildgaard indtaget salgsstillingen i virksomheden, og Flemming er ikke et fremmed ansigt hos os, fortæller den daglige leder, som hentyder til Flemming Abildgaards erfaring fra Lely Center Herrup i både service, montage og fejlsøgningsafdelingerne igennem de seneste seks år.

Stor efterspørgsel

Den store forklaring på udvidelsen af sælger-stablen er den større og større efterspørgsel på de automatiske løsninger i stalden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi mærker tydeligt den mangel på kvaliceret arbejdskraft, som i den grad gør sig gældende i malkestalden, men der er også en lang række andre faktorer, som spiller ind i overvejelser om anskaffelse af robotter, fortæller Bjarne Hansen, som i de seneste ni år har solgt mere end 350 malkerobotter.

- Vi mærker specielt interessen for at komme op og malke tre eller mere end tre gange i døgnet, hvilket i rigtig mange tilfælde er forbundet med udfordringer omkring kapacitet i nuværende malkestaldene samt mandskab. Her kan robotterne i langt de fleste tilfælde være en rigtig fornuftig løsning.

Flemming Abildgaard fremhæver også det faktum, at malkerobotter er blevet langt mere driftssikre end det har været tilfældet før.

- Robotterne kører 24 timer i døgnet året rundt, og det er yderst sjældent, at der er nedbrud på robotter, som ikke meget hurtigt kan løses.

Besparelse i nye robotter

Desuden fremhæver de to sælgere det høje niveau af dyrevelfærd, som gør sig gældende når koen selv bestemmer, om den vil malkes eller spise.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Cirka 25 procent af de mælkeproducenter vi arbejdet med i øjeblikket er 'nye' kunder i butikken, hvor man går fra eksempelvis en traditionel malkestald til robotter, mens de øvrige 75 procent er 'anden-generation' køber af malkerobotter, fortæller Bjarne Hansen. For en robot holder ikke evigt, og faktisk er der også penge tjent ved at skifte til den nyeste teknologi:

- Vi har alene i strømomkostninger sparet 6.000 kroner om måneden i strøm pr. robot, fortæller Jacob Seiger Stensig, mælkeproducent og indehaver af Blæsbjerg vest for Holstebro, som til sæson 2019 har fået monteret otte nye Lely A5-robotter til bedriftens 515 malkende køer. Hos Blæsbjerg har man haft malkerobotter i 10 år, og det er ikke de eneste automatikker, som findes i stalden hos Blæsbjerg: Her kører der også to Lely Discovery spalteskrabere også rundt samt en Lely Junofoderskubber.

- Netop øvrige automatiske løsninger, som Lely Discovery, den selvkørende foderskubber Lely Juno eller den selvkørende fuldfoder-maskine Lely Vector, er alle løsninger vi vil sætte langt større fokus på i fremtiden, påpeger Flemming Abildgaard.