Fra juni i år vil datomærkningen på den populære Arla 24-mælk ændre form. Læser man i dag på toppen af kartonen, står der "Bedst før" efterfulgt af en udløbsdato. Men fra juni vil tre ord blive tilføjet efter datomærkningen, nemlig "ofte god efter".

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Målet er at give den sunde fornuft større indflydelse på, hvilke mejeriprodukter der ender i vasken, og dermed er ændringen det seneste initiativ i Arlas kamp mod madspild. Allerede i august sidste år ændrede Arla med stor succes mærkningen på mælkekartoner i Sverige, og nu er turen kommet til Danmark, hvor ændringen først indføres på Arla 24-mælken fra juni og herefter løbende på andre produktkategorier.

-Madspild er en massiv udfordring i de danske husstande, og det er et problem, vi hos Arla konstant forsøger at gøre mindre. Det gør vi både ved at samarbejde med partnerorganisationer og ved at optimere vores egen produktion. Nu bruger vi så de gode erfaringer fra den nye datomærkning i Sverige til også at bekæmpe madspild i Danmark. Med tilføjelsen af "ofte god efter" på Arla 24 opfordrer vi danskerne til at stole mere på deres egen dømmekraft. Den bedste pejling på mælks holdbarhed får man nemlig ved at bruge sine sanser og sin sunde fornuft, siger Jakob Knudsen, administrerende direktør for Arla Danmark.

Arla bekæmper madspild på flere fronter

Ændringen i datomærkningen på Arla 24 er blot seneste tiltag fra Arla i kampen mod madspild. Siden 2012 har Arla samarbejdet med Fødevarebanken og sikret socialt udsatte danskere tonsvis af gode mejeriprodukter, der ellers var gået til spilde.

Internt i verdens største økologiske mejeri arbejder man også selv på at minimere spildet. I 2015 var spildprocenten for Arlas samlede indkøb af råmaterialer på 2,36 procent. Det tal blev i 2018 bragt ned på 1,90 procent. Hos Arla er ambitionen at halvere spild af mad med 50 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Offentliggørelsen af, at Arla nu også introducerer den nye datomærkning i Danmark, falder sammen med et tiltag fra organisationen Too Good To Go, der har samlet fødevareproducenter, som støtter ændringen af datomærkninger i kampen mod madspild. Den nye datomærkning hos Arla introduceres i første omgang på Arla 24 i juni, men forventningen er, at flere Arla-produkter vil ændre datomærkning, inden året er omme.