Under årsmødet i Herning deltog cirka 150 kødkvægsproducenter. Under mødes blev der diskuteret temaer og trends for oksekødsmarkedet, og der blev gjort status på året, som er gået, oplyser Danish Crown i en pressemeddelelse.

- Når man kigger tilbage på året, der er gået, kan man jo fristes til at sige, at vi har problemer. Men jeg vil hellere sige, at vi har udfordringer, og dem har vi jo kun for, at vi kan løse, sagde Vagn Hoffmann, formand for Kødkvægsudvalget, i sin tale, da han åbnede årsmødet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vagn Hoffmann satte således i sit indlæg fokus på nogle af de emner, som kødkvægsproducenter kan blive udfordret på, hvilket blandt andet inkluderede velfærd og naturpleje, ligesom han stillede skarpt på de danske forbrugeres indkøb af dansk kød:

- En anden udfordring, som vi står overfor, er, de danske forbrugere. Hvordan får vi dem til at købe og spise mere dansk kød? Jeg så gerne, at dansk kød fik et stort dannebrogsflag på indpakningen, så man tydeligt kan se, at kødet er dansk.

Både Peder Philipp og Finn Klostermann greb i deres indlæg temasporet fra Vagn og fortsatte med at tale om især de udfordringer, men også succeser, som har været grundlaget for Beefs stærke drift i Danmark, men skuffende resultat. På den måde blev både årsmødets indlæg og efterfølgende debat præget af temaer som Tulip i England, Brexit, priser på dyrene og andre emner, der lige nu giver udfordringer hos både Danish Crown og de danske landmænd, oplyser Danish Crown i pressemeddelelsen.

Henrik Biilmann, direktør i Friland, sluttede rækken af indlæg på årsmødet, da han gav en beretning om kreatursiden af Frilands forretning. Imellem tallene, der illustrerede Frilands udvikling de seneste år, var også de danske forbrugeres fokus på bæredygtighed et gennemgående tema, som Henrik på ingen måde anså for en døende trend, og hans budskab til de mange fremmødte kødkvægsproducenter var også ganske klar:

- Når det kommer til bæredygtighed i vores kødproduktion, er det ikke nok at sige, at vi er gode. Vi skal gøre endnu mere og flytte os. Vi skal være lydhøre overfor den kritik vi får, og vi skal arbejde med at blive bedre.