Der bliver mulighed for at afprøve både bugseret og selvkørende fuldfodervogne, når Maskinhandler Indkøbsringen (MI) sætter fokus på foderblandere samt strømaskiner i hele landet.

MI fortæller, at det især er den selvkørende fodervogn, Kuhn SPW, der efterspørges til demo. Den er udstyret med en seks cylindret motor, der yder 225 hestekræfter. Motoren er monteret i bagenden for et lavt lydniveau i kabinen. Et 200 hestekræfter fræserhoved leverer ifølge MI en hurtig og effektiv læsning, hvor nedfaldet af materialet sker mellem de to snegle for opblanding og fordeling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sneglene er hydraulisk drevet og med trinløs hastighed, 0-55 omdr./min. Den selvkørende fodervogn fås i forskellige størrelser på henholdsvis 14, 16 og 18 kubikmeter med et 120 hestekræfter fræserhoved, samt med et 200 hestekræfter fræserhoved til henholdsvis 19, 22, 25 og 27 kubikmeter.

Imponerende blandeevne

De nye Profile fuldfoderblandere kommer også med på demotouren. De fås fra 18 til 34 kubikmeter med to snegle og er særligt udviklet til det tunge foder, vi bruger i Danmark.

Ifølge chefkonsulent hos Seges, Niels Bastian Kristensen, sætter de nye standarder for den blandeeffekt, der kan opnås med vertikale fuldfoderblandere.

- Kuhn Profile viser en imponerede blandeevne i selv meget tunge og findelte rationer (kompakt fuldfoder), fortæller han, og det er vel at mærke uden behov for montering af ekstraudstyr.

I gårdtest viste Kuhn Profile, med en ekstra lang kniv på hver snegl, en god skæreevne og et virkeligt godt flow i blanderen med en kompakt fuldfoder ration, oplyser Niels Bastian Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Profile vognene har et profileret kar, der holder lidt igen på foderet under opblandingen. Det er en af grundene til, at de abejder så godt med især græsset i blandingerne.

Rustfri snegle på alle modeller

Fælles for alle de nye Kuhn Profile maskiner er, at de rustfri K-NOX snegle bliver standard. Snegle med kort levetid pga. rust og slid er et velkendt problem hos mange landmænd, og det råder Kuhn nu bod på. Det er ikke blot sneglevinderne, der bliver rustfri: Hele keglen er udført i rustfri stål, for at forlænge levetiden og på den måde reducere omkostningerne for landmanden. De rustfri snegle får ikke nogen indvirkning på prisen, der forbliver på samme niveau.

Dedikeret demo-chauffør

Morten I. Højgaard er et nyt ansigt hos MI, hvor han er ansat som teknisk salgskonsulent og demo-chauffør. MI oplyser, at han ikke er ny i branchen. Han er opvokset på en kvæggård og er uddannet driftleder. Han har arbejdet både i marken og i stalden. Derudover har han arbejdet som kvægkonsulent hos Landbo Limfjorden og senest som landbrugskonsulent med daglig drift af landbrug under administration. Privat driver han egen slagtekalveproduktion i Løvel.