Arla anser Senegal som et vigtigt marked, og et knudpunkt for eksporten til flere lande i Vestafrika. Mejeriet har nu åbnet et nyt produktionsanlæg til ompakning af mælkepulver i hovedstaden Dakar.

Det nye anlæg, som blev officielt åbnet tirsdag 17. maj, har en kapacitet til årligt at håndtere 5.000 tons mælkepulver fremstillet i Europa af Arlas ejeres mælk. På det 14.000 kvadratmeter store anlæg vil mælkepulveret blive pakket i forskellige forbruger-emballager - for eksempel små folieposer, der rummer pulver til et enkelt glas mælk og kan købes til en overkommelig pris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Arla ønsker aktivt at deltage i udviklingen af mejerimarkedet i Vestafrika og levere ernæring af høj kvalitet til overkommelig pris til forbrugerne i regionen. Anlægget er endnu en milepæl i denne ambition. Med anlægget skaber vi desuden arbejdspladser, i første omgang til 20 personer i produktionen, og dette tal vil stige i takt med, at vi øger salget og volumen, siger Steen Hadsbjerg, ansvarlig for Arlas forretning syd for Sahara.

Dåserne og folieposerne fra anlægget vil blive distribueret til grossister og butikker i Senegal gennem Arlas partner, den Dakar-baserede distributør Agroline S.A. Det er også planen, at distributionen skal udvides til nabolandene.

- Agroline har et meget stærk distributions-netværk i hele Senegal og håndterer både produkter på køl og uden for køl. Senegal vil være vores knudepunkt for distribution ind i Mali og senere også Mauretanien. Afhængig af kapaciteten forventer vi at lancere i Mali senere på året, siger Steen Hadsbjerg.

Arla tilbyder allerede Dano langtidsholdbar drikkemælk i Senegal og ambitionen er med tiden at kunne tilbyde et mere komplet produktsortiment til detailhandlen. Derudover har Arla også ambitioner inden for foodservice, og i marts indgik Arla en aftale med YUM-YUM, en lokal pizza kæde i Senegal, om levering af mozzarella.

Senegals befolkning er cirka 14 millioner mennesker. Der er et modent marked for mejeriprodukter med en anslået værdi af 250 millioner euro. De hurtigst voksende kategorier er smagstilsat mælkepulver, kondenseret mælk og yoghurt. Den gennemsnitlige vækst i markedet forventes at være på fem procent om året indtil 2020. Derudover spiller Senegal en stor rolle som transitland for mælkepulver, der importeres til blandt andet Mali og Burkina Faso.