Lave priser på mælkebørserne betyder, at en liter mælk fremover koster fra 3,95 kroner i en stor lavpriskædes butikker.

Når Aldi slår dørene op fremover, kan kunderne se frem til at skulle betale betragteligt mindre hver gang, der rækkes en liter mælk over disken i discountkædens butikker. Indkøbspriserne på mælk er faldet på verdensmarkedet, og Aldi køber derfor ind til lavere priser end vanligt.

Altid i bevægelse

Mælk er en meget dynamisk vare, og der er ikke noget usædvanligt i, at priserne svinger, skriver kæden i en pressemeddelelse. Når en liter mælk i Aldi fra i dag koster fra 3,95 kroner, er det en naturlig konsekvens af markedets generelle udvikling.

- Vi har et fast princip om fair priser, og når vi betaler mindre for en vare, er det for os helt naturligt, at forbrugernes pris for varen falder tilsvarende. Hvis vi fastholder prisen på mælk, holder vi priserne kunstigt oppe. Derfor falder mælkepriserne fra i dag i vores butikker, forklarer Thomas Bang, der er vicedirektør i Aldi's indkøbsafdeling.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Udbud og efterspørgsel er de afgørende faktorer for prisen på mælk, og på nuværende tidspunkt er udbuddet af mælk globalt meget højt. Det skyldes, at EU's mælkekvoter, der hidtil har sat et loft for produktionen af mælk, blev afskaffet sidste år. Markedet skal nu regulere sig selv, og det har medført en ændret markedssituation, hvor der lige nu er en overproduktion af mælk. Derfor tilbyder mejerierne mælk til en lavere indkøbspris.

Markedets udvikling

Aldi oplyser, at kæden er i løbende dialog med mejerier og forhandlere på landbrugets side. Med den stadig høje produktion af råmælk er der ikke umiddelbart udsigt til en afgørende ændring i markedssituationen. Derfor vælger kæden nu at reagere på den aktuelle situation.

- Vi er klar over, at lavere priser berører alle interessenter i værdikæden, men det er ikke detailhandlen, der er ansvarlig for det høje udbud af mælk på det internationale marked lige nu. Mejeriernes pris på mælk er faldet, og det prissætter vi vores varer efter. Det, mener vi, er godt og troværdigt købmandsskab, forklarer Thomas Bang.