Mange maskinstationer tilbyder nu udbytteregistrering på markniveau. Den såkaldte digitale motorvej mellem udbytteregistrering i Mark Online og lagermodulet i DMS (dairy management system) er åben. Det betyder, at det nu er nemmere at holde styr på sine markudbytter og lageret hjemme i siloen. Med udbytteregistrering bliver det nu endnu mere aktuelt at benytte værktøjet FMS (Foder-Mark-System), hvor blandt andet mark- og maskinomkostninger kan beregnes for de enkelte afgrøder, men også ned på markniveau.

Den nye digitale verden forbedrer dog ikke resultaterne i grovfoderproduktionen i sig selv. Faktisk gør de mange muligheder det givetvis endnu svære at investere sine rådgivningspenge rigtigt. Og derfor er det nu, som aldrig før, vigtigt, at bedriftens rådgivere forstår at arbejde tæt sammen om grovfoderrådgivningen og forstår at udvælge netop de værktøjer og de metoder, som rykker resultater på netop din bedrift. Der er ingen grund til at bruge en hammer, hvis opgaven løses bedst med en skruetrækker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er min påstand, at mange mælkeproducenter stadig har en del at hente på grovfodersiden. Mange har rykket sig gevaldigt på staldsiden, mens der flere steder fortsat er udfordringer i marken. Her tænker jeg på optimering af slættidspunkter, så foderkvaliteten bliver så god som mulig, uden det går ud over udbyttet. Forstå omkostningerne til egne maskinoperationer i marken. Forstå sammenhængen mellem markstørrelser, arrondering, afgrødevalg og maskin- og transportomkostninger - på egen bedrift vel at mærke. Kende maskinstationsomkostningerne og vide, hvad der påvirker dem.

Nogle, men selvfølgelig ikke alle mælkeproducenter, interesserer sig simpelthen ikke nok for bundlinjen i deres markdrift, og for om deres handlinger er rationelle og rentable. Vil man overleve i disse tider, må man gøre op med sig selv, om man vil udlicitere markdriften, eller om man vil begynde at interessere sig ekstra for sine marker. Førstnævnte kan gøres efter flere varianter, men det er en hel artikel for sig selv, så det må vente til en anden gang. Sidstnævnte kan vise sig at være ren win-win, fordi resultaterne forbedres samtidigt med, at du som gårdejer for en bedre forståelse for den samlede bedrift. Alternativt vil du finde en medarbejder, som har interessen, og som vokser med opgaven.

Grovfoder er en fantastisk ting at være tværfaglig om, og det er her, hvor du virkelig kan sætte dine rådgivere i spil. Men igen kan jeg kun gentage vigtigheden af, at man bruger et par timer med sit rådgiverteam og gør sig klar, hvor de største udfordringer er.

Læs mere i Bovilogisk

Læs mere, i det nyeste nummer af Bovilogisk, der udkommer fredag den 15. april.

Har du abonnement på bladet, kan artiklen allerede nu læses på www.bovilogisk.dk. Ikke-abonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til artiklen - klik her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der kan bestilles abonnement på www.bovilogisk.dk eller 7620 7970.