En majssåmaskine på 24 rækker og med kapacitet på over 100 hektar om dagen passer godt ind på Skamstrup Maskinstation.

En såmaskine der kan så over 100 hektar på en god arbejdsdag er muligvis enhver maskinstations drøm. Men når vi snakker majssåmaskine, som med 24 rækker er 18 meter bred, så kan det måske godt være fysiske forhold på danske marker, som sætter sin begrænsning?

I følge Skamstrup Maskinstation, så er det dog ikke tilfældet. Maskinstationen fik til sæson 2015 leveret en 24 rækket Horsch Maestro 24.75 majssåmaskine.

Det er et imponerende vingefang på 18 meter, som sidder på den nye bugserede majssåmaskine, og til trods for den store bredde, så har såmaskinen været på både store og små stykker i løbet af sæsonen.

- Det har faktisk ikke været en stor udfordring, fortæller Torben Kamp, indehaver af Skamstrup Maskinstation

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Han fortæller, at kapaciteten på maskinen sagtens kan komme op på over 2.000 hektar på én sæson, men året taget i betragtning, så har maskinen hos Skamstrup Maskinstation kun været over 1.500 hektar i år.

- Det bliver dog til flere hektar næste år, men det har været et lidt fugtigt forår, og vi har heller ikke kørt i døgndrift med maskinen. Den faste chauffør er startede op ved en 6 tiden og kørt hjem ved en 22-23 tiden hver dag, og selv inden for det tidsrum kan kapaciteten komme op på over 100 hektar i døgnet.

- Vi forventer heller ikke at skal køre i døgndrift med maskinen - så vil vi hellere, at maskinen holder yderligere tre år, fremhæver Torben Kamp.

Mange kombinationer

Skamstrup Maskinstation råder over i alt fem majssåmaskiner, hvoraf de tre er på 12 rækker og en enkelt på 11.

- Der er ingen tvivl om, at hvis vi skulle op i arbejdsbredde skulle det kunne gå op i 12 rækker, da vores rensere er ni meter brede og passer i et 12 rækket system, fortæller Torben Kamp, og understreger dermed, at 12 meter og dermed 16 rækker er lidt et skævt tal at arbejde med i majsen.

- Derimod passer 24 rækker både med rensere på 12 og otte rækker.

Der er ingen markør på maskinen, da traktoren kører med autostyring. Det kan dog være rart at have markørerne i forager og lignende, men det løses på en anden måde:

- Vi kører med 36 rækker i forageret, og det betyder, at når der startes op på en ny mark, så sår majssåmaskinen kun med 12 rækker ud fra kanten af marken, og i anden omgang overlapper maskinen derfor med 12 rækker, og chaufføren i traktoren har dermed de tidligere spor fra såmaskinen at navigere efter.

Majssåmaskinen er naturligvis udstyret med rækkeafblænding af hver række med majsfrø og gødning i sektioner.

- Det er virkelig også nødvendigt med 24 rækker, hvor en kile hurtigt kan betyde et overlap på 23 rækker, så her er det altafgørende, at sektionerne automatisk lukker af ved hjælp af autostyringen, påpeger Torben Kamp.

Bugserede maskiner

Torben Kamp købte sin første bugserede majssåmaskine i 2005. Det var en 11 rækket Horsch, og siden den tid har mange fulgt efter.

- Jeg er rigtig godt tilfreds med de bugserede maskiner, da liftmaskinerne alt for hurtigt bliver alt for tunge. Med fronttank og en tung 12 rækket maskine i liften, så er det et tungt maskinsæt at køre rundt med, ikke bare for marken, men i den grad også for traktoren.

I de bugserede maskiner påpeger Torben Kamp den store kapacitet med gødning og majsfrø, som ikke skal fyldes op hele tiden, men hvor der kan køres noget længere mellem optankningerne på grund af den store tank.

Maskinstationen spænder en anhænger efter såmaskinen, hvor der er en kran påbygget.

- Vi skal alligevel have vognen med, da vi kører med mange forskellige majssorter, og derfor kan vi ligeså godt have kranen på vognen, og ikke på majssåmaskinen - det vejer det hele i marken, fortæller Torben Kamp.

Kører med sporløsner

Skamstrup Maskinstation har tre ud af fem majssåmaskiner udstyret med sporløsner, så traktorens hjulspor løsnes.

- Vi har enkelte kunder, som ønsker at vi kører med sprøjtehjul mellem rækkerne og sår majsen, så det efterlever vi naturligvis så godt vi kan, men vi har faktisk aldrig haft problemer med, at majsen sår dårligere i hjulsporene fra traktoren, når vi har sporløser monteret. Derfor kører vi med tvillinghjulsmontering på de øvrige maskiner, og også på den 24 rækkede maskine.

Faktisk kører hjulene på den bugserede tankenhed mellem majsrækkerne på Horsch-såmaskinen.

Det er en Fendt 936 Vario TMS, som er trækhesten for den 24 rækkede maskine, og den ruller af sted med ti til 11 kilometer i timen med maskinen.

- Vi kan helt sikkert køre stærkere med maskinen, men Fendt'en har faktisk nok at se til foran såmaskinen.

Genvalg til Horsch

Det er bestemt ikke første gang, at Torben køber en Horsch-maskine, og på nuværende tidspunkt er der syv såmaskiner fra Horsch på Skamstrup Maskinstation foruden en stubharve fra tyske Horsch.

- Jeg er blevet noget 'rød-gal', hvad angår mærke på såmaskinerne, da vi har haft rigtig gode erfaringer med maskinerne fra den sydtyske producent. Eksempelvis kører den ældste majssåmaskine fra 2005 endnu, og det samme gælder den ældste seks meter Horsch kornsåmaskine, som også fortsat kører uden de store problemer. Naturligvis er der vedligehold, men man er slet ikke i tvivl om, at de røde Horsch-maskiner er bygget til at køre over rigtig mange hektar uden at falde fra hinanden.

- Det er faktisk en ret vigtig faktor i dag, om maskinen kan holde til at køre i ti til 15 år uden at blive mærkbart slidt, påpeger Torben Kamp.

Han fremhæver også den præcise gødningstildeling på maskinerne:

- Gødnings-skæret følger såskæret og sørger altid for at placere gødning i samme afstand til majskernen uanset sådybde.

Torben Kamp fremhæver også den opbakning, som der er fra fabrikken og importøren i Danmark:

- Maskinen har kørt upåklageligt fra dag et, og det betyder virkelig også meget, og det er også én af grundene til, at vi har haft noget overkapacitet i år. Hvis det vidste sig, at den 24 rækkede maskine skulle volde problemer, så var det rart at have back-up i de gamle 'kendte' maskiner. Det blev dog ikke nødvendigt. Derfor vil der også være en majssåmaskine mindre på Skamstrup Maskinstation i 2016.