De 70 mælkeproducenter, der leverer mælk til Arlas mejereri i Hollandtown, har i modsætning til de danske og svenske andelshavere ingen leveringskontrakt med Arla.

Her kan man nøjes med et håndslag, og det har Arlas direktør i USA, Susie Møller Hjort, ingen betænkeligheder ved.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har kun givet håndslag med vores leverandører, og det har fungeret udmærket hidtil, siger Susie Møller Hjort.

Hun har ikke planer om at ændre fremgangsmåden, der baserer sig på tillid.

- Det er vigtigere at knytte vores leverandører til Arla, siger hun og fortæller om Arlas mand i marken, Bruce Kobussen, der gennem 25 år har været tilknyttet Arla i USA.

- Han kører rundt og besøger de 70 Arla-gårde blandt andet for at høre, hvordan det går og hvilke ønsker, den enkelte mælkeproducent måtte have til Arla. Det kan eksempelvis være afhentningstidspunkt af mælk eller hjælpe med de problemer eller spørgsmål, som måtte opstå.

Bruce Kobussen, der er landmandssøn, er født og opvokset i området omkring Hollandtown, så han kender stort set alle på egnen, som han selv udtrykker det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det giver mig en fordel, når jeg skal ud at finde nye leverandører, for jeg ved, hvilke aftagere landmændene har. Der er stor efterspørgsel på mælk, så landmændene har ingen problemer med at komme af med mælken. Derfor skal vi være bedre end vores konkurrenter, siger han.