I dag blev udvidelsen Arlas produktionsanlæg i Wisconsin markeret med et klip med kæmpesaks. Dermed er startskuddet gået til en skærpet kamp om det lukrative marked for specialoste i USA.

Indvielsen af det udbyggede ostemejeri i den lille by Hollandtown blev foretaget af direktør for Arla Foods Inc., Susie Møller Hjort, mejeridirektør Henrik Jessen og Alvin Ott, der er områdets politiske repræsentant i Wisconsinsdelstatsregering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Susie Møller Hjort sagde til de omkring 70 indbudte gæster, at Arla har store forventninger til den amerikanske del af forretningen.

- Udvidelsen vil gøre det muligt for os at fortsætte den rejse, som Arla Foods påbegyndte i 2006 med overtagelsen af mejeriet her  i Hollandtown, fortsatte hun.

Arla har siden overtagelsen af ostemejeriet i 2006 oplevet store vækstrater og forventer fremover stigende vækst.

Ifølge Susie Møller Hjort steg salget i 2009 med 10 procent på trods af krisen, og Arla Foods Inc. har oplevet en salgsfremgang på 20 procent i 2010..

Arlas markedsandel i USA udgør i dag cirka en procent af det samlede ostesalg i verdens største ostemarked, og omsætningen i Arla Foods Inc. landede på 637 millioner kroner i 2010.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hormonfri mælk

Udvidelsen, der har kostet 75 millioner kroner, betyder, at Arlas amerikanske virksomhed nu får en kapacitet på 15.000 ton ost årligt, og med få justeringer kan produktionen sættes op til 20.000 ton, oplyser koncerndirektør for Arlas udenlandske virksomheder Tim Ørting Jørgensen, der var blandt gæsterne til dagens ceremoni.

Ostemejeriet i Hollandtown producerer 70 procent af Arals specialoste, mens de resterende 30 procent importeres fra Danmark.

Den hormonfri mælk til mejeriet leveres af 70 producenter, der alle bor i en radius på 50 kilometer fra Hollandtown. Og udvidelsen vækker glæde i Wisconsins mejeriforening.

- Det er godt for vores branche at have Arla med. Arla Foods Inc. har stor betydning for økonomien i vores stat, siger formanden for Wisconsins mejeriforening, James Robson.

Han peger også på det positive i, at Arla i 2006 overtog det skrantende ostemejeri, White Clover, og i løbet af få år fået skabt en overskudsgivende virksomhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Arlas produkter forhandles nu i de førende fødevarebutikker, og det skyldes blandt andet, at Arla er blandt de bedste til markedsføring, fastslår James Robson.