Mejeriselskabets bestyrelse skal ikke længere vedtage eller godkende fastsættelsen af akontoprisen, oplyser Arla Foods i Ejerbladet. I stedet for skal prisen fastsættes månedsvis ved en fast rutine, hvor man tager udgangspunkt i markedssituationen.

Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) jubler over mejeriets beslutning og skriver i sit nyhedsbrev, at ”det er lige før, at man skal overveje en flaske champagne”.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Det må betyde, at andelshaverne ikke igen skal vente i måneder på en stigning, som det skete i sommeren 2007, fordi der ikke var planlagt bestyrelsesmøder, mens producenter i resten af Europa fik stigning på stigning. Det må betyde, at der ikke igen drives plat med politiske stigninger på strategiske tidspunkter for at få producenter til at blive i Arla Foods frem for evt. at vælge alternativ afsætning, hvilket er set tidligere, skriver LDM.

De danske mælkeproducenters interesseforening vil nu holde øje med, at Arla Foods direktion ikke begynder at blande politik ind i prisfastsættelsen.