I den seneste tid har mange af mine forløb handlet om paradokset mellem resultatskabelse og trivsel på arbejdspladsen. Når resultaterne udebliver, har man som leder tendens til at "stramme ind" og blive lidt mere kontrollerende. Det har ofte en god kortvarig effekt, men ender med at falde tilbage, fordi lederen ikke kan vedholde gejsten, ikke har tid til at kontrollere alle steder eller medarbejderne reagere på den kontrollerende ledelsesstil.

"Jeg kan ikke have tillid til mine medarbejdere, når de ikke leverer det, de skal" er et typisk udsagn. Men hvad kommer egentlig først? Det er ligesom hønen og ægget. "Hvad nu hvis, du udviser oprigtig tillid til dine medarbejdere. Kommer resultaterne så ikke?" Det fører ofte til en snak om den store forskel, der er på tillid og tryghed. Lederen er først lykkes med tillidsbaseret ledelse, når der er skabt tryghed hos medarbejderen. Tryghed til at melde klart ud, når der for eksempel er tvivl eller usikkerhed. Det er ikke bare dig som leder, der skal agere tillidsfuldt. Du skal skabe en tillidsbaseret kultur. Det findes der et begreb for: Psykologisk tryghed.

Få adgang til hele artiklen

Prøv første måned for kun 1 kr. og få ubegrænset adgang til alt indhold på Maskinbladet.dk*
Få adgang nu
Allerede abonnent?
* Efter første måned fortsætter abonnementet automatisk til normalpris - 179 kr. pr. md inkl. moms.
Opsig når du vil til udgangen af indeværende abonnementsperiode.
Tilbuddet gælder kun, hvis du ikke tidligere har abonneret på Maskinbladet.dk.