På Nørgaard Landbrug har de måttet tænke anderledes og kreativt for at kunne levere mælk og oksekød til henholdsvis ét og to hjerter i fødevarestyrelsens nye dyrevelfærdsordning. Målet er to hjerter på mælken.

Dyrevelfærd er et hot emne, også når det gælder kød og mælkeproduktion. Næstefter pris er dyrevelfærd det, der betyder mest hos de fleste forbrugere, uanset om de køber mælk, kød eller begge dele. Fødevarestyrelsen har på baggrund heraf valgt at udvide dyrevelfærdsordningen til også at omfatte oksekød og mælk. En ordning, som ifølge Fødevarestyrelsen, har til formål "? at skabe endnu bedre dyrevelfærd ved at give forbrugerne større indflydelse på produktionen via markedsbaseret dyrevelfærd".

Ordningen skærper kravene, så ud over de eksisterende regler for dyrevelfærd er der opsat en række kriterier, som forbrugerne går op i, blandt andet et stærkt fokus på ko- og kalvetid, aflivning af kalve, køernes mulighed for afgræsning, samt hvor lang tid en kalv må gå for sig selv.

Her på Nørgaard Landbrug tænker vi, at det er en kærkommen lejlighed for mælke- og slagtekalveproducenter til at få fødevarestyrelsens stempel på det, vi allerede gør for dyrevelfærden ude på vores bedrifter. Det er en signalværdi, som er værd at tage med - hvis det giver mening for den enkelte.

[...]

Få fuld adgang med det samme

Opret dit abonnement her

Allerede abonnent? Log ind