Som tidligere verdensmester og deltager i en lang række pløjekonkurrencer ved Jens Iversen, Vils på Mors, alt om plove og hvordan de indstilles. Sideløbende med sit job som eksportmanager hos He-Va, har Jens Iversen været instruktør ved pløjekurser, der har været arrangeret af rådgivningscentre eller Landboungdom.

Nu tager den 51 årige morsingbo springet fuldt ud og etablerer virksomheden Ploveksperten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er lidt en satsning, men med god opbakning fra familien og positive tilkendegivelser fra kursister, fra de kurser jeg har afholdt, føler jeg, at der er grundlag for at etablerer egen virksomhed, siger Jens Iversen, der tilbyder sin rådgivning både til landmænd, maskinhandlere og importører af plove.

Mangelfuld indstilling

At der er basis for at instruerer danske landmænd i en bedre pløjning, kan den tidligere verdensmester umiddelbart se, når han kører rundt i landet.

- Når der står striber af vinterbyg i vinterrapsen, og når man langt hen i vækstsæsonen kan se pløjeretningen i kornmarker, skylles det ofte en forkert indstilling af ploven. Mange kører alt for dybt med forplovene, og får derved for lidt muld til at dække spildkorn og ukrudtsfrø. Det giver gengroning i den efterfølgende afgrøde, og ud over ekstra omkostninger til bekæmpelse af ukrudt, giver det også risiko for bare pletter i vinterrapsen. Når man kan se pløjeretningen i en kornmark, der er ved at skride igennem, skyldes det ofte, at der er pløjet med for store furebredde. Det giver en uens fordeling af vand og næringsstoffer, og derved reduceres høstudbyttet, siger Jens Iversen

Den rigtige indstilling

Ud over ekstra omkostninger til planteværn og et tab i udbyttet, betyder en forkert indstillet plov også, at omkostninger til sliddele og dieselolie stiger.

For nogle år siden lavede det tyske fagmagasin DLZ et forsøg, hvor man målte brændstofforbruget med en korrekt indstillet plov og ved forskellige fejlindstillinger. Ved blot at justere træklinjen på ploven kunne der spares cirka otte procent dieselolie. Blev dæktykke optimeret kunne der spares yderligere ti procent brændstof, og når forplovene også blev indstillet korrekt kom besparelsen op på næsten 23 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Korrekte ballast på traktoren og den rette indstilling af vægtoverføringen har ligeledes stor betydning for brændstofforbruget. Alt i alt er der basis for at spare rigtig mange penge på brændstof og sliddele, ved at bruge et par timer på at optimerer traktoren og indstillingen af ploven, siger Jens Iversen, der også tilbyder at lave en komplet oversigt over det korrekte dæktryk, på de maskiner der står i maskinhuset.

Til hele Danmark

Jens Iversen har ambition om at udbrede de succesfulde pløjekurser til hele landet, og her ser han de lokale rådgivningscentre og Lanboungdom som oplagte samarbejdspartnere for Ploveksperten.

Han tilbyder også sin ekspertise til landmænd, som ikke kan få ploven og pløjningen til at fungere.

- Plovene bliver større og større, og det kan være vanskeligt at bevare overblikket over, hvor man skal starte med at justere, for at løse et problem. Efter at have fået ploven rettet ind, modtager kunden et mærkat, hvor plovens grundindstilling er vist, forklarer Jens Iversen.

Han forestiller sig også, at maskinhandlere, der har problemer men en plov, eller ikke har tid til at igangsætte en ny plov eller såmaskine, kan hyre Ploveksperten ind til at løse opgaven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekspert på teknik

Med sin uddannelser som landbrugsmaskinmekaniker og maskinteknikker samt forskellige jobs i maskinbranchen føler Jens Iversen sig også godt klædt på til at kunne rådgive landmænd i maskininvesteringer. Han deltager også gerne i gårdbestyrelser, hvor hans kompetencer vil være maskinstrategier og i at udvikle en bestående maskinpark til fremtidige dyrkningsprincipper.