På den franske maskinudstilling, Sima, i Paris kunne New Holland vise den nye D-model frem for første gang og allerede en måned efter, er den første eksemplar landet i Danmark.

Dog er der tale om et lynvisit:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Den nok største nyhed, som chaufføren bemærker som det første er forruden, som nu er ét stykke.

Martin Tornøe, salgschef for New Holland Construction.

- Vi har vist den nye D-serie gummiged for danske forhandlere og interesserede kunder hos Maskinpartner i Vejle i dag, tirsdag den 21. marts, fortæller Martin Tornøe, salgschef hos New Holland Construction.

- Der er tale om en forserie, og de første D-modeller kommer først til landet til juni, fortæller den danske slagschef, mens han viser de nye detajler på den nye W170 D, som er netop modellen der blev vist på Sima, men nu kan ses hos Maskinpartner.

Én forrude

D-serien har fået nye former og farver i form af sort førerhus og fælge samt kontravægt, mens udformningen på motorhjelmen også er ændret.

- Den nok største nyhed, som chaufføren bemærker som det første er forruden, som nu er ét stykke, forklarer Martin Tornøe, og viser hvordan udsynet fra førersædet, nu ikke forstyrres af en tredelt-rude.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De kunder og forhandlere, som har set nærmere på geden i dag, har straks bemærket den nye forrude, så det er rigtigt positivt.

Terminal med bakkamera

I kabinen er alle knapper til betjening samlet på ét panel i højre side, mens der er kommet en ny farve-terminal i loftet af kabinen.

- Herfra justeres geden med blandt andet indstilling af den vendbare kølevinge samt hydraulikflowet til tredje funktion og lignende indstillinger, fortæller Martin Tornøe, som også bemærker bakkameraet, som vises i terminalen.

Den nye D-serie leveres indtil videre i tre modeller fra W110D, som yder 144 hestekræfter og vejer 11 ton, mens W130D vejer 13 ton og yder 174 hestekræfter, mens topmodellen, W170D, yder 197 hestekræfter og vejer 17 ton.

- Der er også en W190D på vej, med en egenvægt på 19 ton, fortæller Martin Tornøe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Effekten leveres fra både 4,5 og 6,7 liters FPT-motorer som alle overtager Stage IV-kravene med ren SCR-teknologi.

Det betyder, at motorerne overholder de nyeste emissionskrav uden brug af EGR, hvor udstødningsgassen recirkulere i motorrummet. Det eneste man som chauffør skal sørge for, er at fylde AdBlue på maskinen.

Brede og høje dæk

Martin Tornøe fortæller, at noget der gør maskinen attraktiv for de danske landbrug og maskinstationer blandt andet er en stor hydraulikydelse samt en stor frihøjde.

- Maskinen der er i Danmark nu står på Alliance dæk med dimissionerne 750/55 R26,5, men maskinen kan også leveres med Michelin 750/65 R26, og dækkene giver en god frihøjde på maskinen, som vi får meget ros for hos vores kunder, påpeger Martin Tornøe.

Gode forventninger

New Holland kunne på Sima præsentere opdaterede rendegravere, minigravere samt naturligis gummigede, og samtidigt med de opdaterede maskiner kunne New Holland samtidigt markere, at det var to år siden de europæiske New Holland-forhandlere fik forhandling af de gule læsse- og gravemaskiner i produktprogrammet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det samme gjorde sig gældende i Danmark og vi har fået stor fokus blandt andet de gule gummigede, fortæller Martin Tornøe.

- Det første år solgt vi otte enheder, mens der i 2016 kom 15 nye gummigede ud til danske kunder, og derfor forventer vi at der i 2017 kommer over 20 nye New holland-gede ud til danske kunder.