TYSKLAND: For at kunne matche specielt de nye VF dæk, som kan arbejde med et meget lavt dæktryk, og som har fantastiske egenskaber i at flade ud og til at efterlade et stort fodaftryk, har GKN Weels udviklet nye fælgtyper til både traktorer og redskaber.

- Nye fleksible dæk og traktorer med 500 hestekræfter havde efterhånden overhalet den kendte fælgteknologi. Det er en kæmpe udfordring at undgå dækslip, hvor dækket skrider på fælgen, når de store traktorer virkelig lukker op for effekten, og dækkene bider sig fast, siger Ole Dall, der er produkt manager i GKN Weels, som producerer fælgene i Nagbøl ved Kolding.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Skarpe fælgkanter og de nye dæktypers fleksibilitet og evnen til at flade ud er ligeledes en skidt kombination.

Fordele ved afrunding

For at imødekomme de fremtidige behov, har GKN Weels udviklet en ny Profi-Grip fælgserie til traktorer. Profi-Grip på 42 tommer er i produktion, og i løbet af kort tid introduceres der også fælge på 38 og 46 tommer.

- Når traktordækket er monteret, kendes Profi-Grip på en kraftig og afrundet fælgkant. Rundingen eliminerer risikoen for, at dækkanten ødelægger dækket, når det flader ud. Kanten giver også fælgen ekstra styrke, som sikrer at fælgen forbliver fuldstændig rundt, når de mange kræfter overføres, siger Ole Dall.

I udviklingen af Profi-Grip har GKN Weels brugt rigtig meget energi på at undersøge hvornår - og hvorfor dækket skrider på fælgen.

- Undersøgelsen viste blandt andet, at traditionelle fælge giver sig og trækkes ovale, når dækket står fast og effekten fra en kraftig traktor overføres til underlaget. Den kraftige og afrundede fælgkant styrker fælgen og minimerer risikoen for deformation. Da dækfoden samtidig monteres på en bredere flange, reduceres stresspåvirkningen i den yderste del af fælgen, og dermed risikoen for at dækket skrider, siger Ole Dall.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyt fælg

Profi-Line+ er et ny fælg fra GKN Weels. Fælgen er designet til moderne flotation-dæk, der ikke kun anvendes i landbruget, men som også har fundet vej til entreprenørbranchen og til lastbiler der arbejder både i marken og på landevejen. Profi-Line+ kan leveres med tilslutning for dæktryksregulering, og et high-spot mærke indikerer, at fælgen er godkendt til at måtte køre 70 km/t.

- Profi-Line+ har lige som Profi-Grip en kraftig og afrundet fælgkant, som beskytter dækket. Profileringen giver fælgen ekstra stabilitet, og derfor produceres den i et tyndere materiale. Den sparede vægt minimerer brændstofforbruget og forøger trailerens læssekapacitet, siger Ole Dall.

Profi-Grip er Profi-Line+ er begge nyheder på Agritechnica 2017.