Abonnementsartikel
Trods en kampagne, der har kørt siden 2004 for at få so-dødeligheden ned, er tallene fortsat med at stige. Det får nu Dansk Svineproduktion til at sætte massivt ind på området for at knække kurven.
En ny landsdækkende rådgivningskampagne skal reducere dødeligheden i landets so-besætninger med 25 procent i løbet af de næste fem år, skriver Danish Meat Association.
- Der er tale om et demonstrationsprojekt, hvor vi med kendt viden og med fokusering på problemet, viser, at det er muligt at reducere so-dødeligheden markant. Selvfølgelig med udgangspunkt i den enkelte besætnings forudsætninger, siger Kaj Vestergaard, projektleder hos DSP.
Kampagnen har fået navnet SoLiv og involverer 15 so-besætninger fordelt over hele landet, hvor der sættes ind med massiv rådgivning for at få dødeligheden ned.
Og DSP har opstillet en række punkter, som skal særlig i fokus. Det gælder blandt andet udvælgelsen af polte, hurtigere håndtering af benlidelser, bedre overvågning af faringen og bedre udsætter-strategi.
- Det er vores erfaring, at mange besætningsejere har en fornemmelse af, hvad problemerne er i deres besætning de har blot ikke fået sat løsningerne i system og har ikke haft overskud til at håndtere problemerne. Det vil vi forsøge at ændre på med SoLiv-projektet, siger Kaj Vestergaard.