Abonnementsartikel
Der er ingen tvivl om, at der skal nytænkning til, hvis der også i fremtiden skal være mælkeproduktion i Danmark.
Der var engang, hvor man valgte at blive selvstændig mælkeproducent, fordi det var det, man brændte for. Der var heller ikke så mange, som spændte ben for, at det kunne lykkes.
I dag ser det anderledes ud. Man skal virkelig ville det - og alligevel er det ikke sikkert, at man får lov.
Når og hvis det så lykkes, er det ikke sikkert, at man skal satse på en konventionel drift. Det er der flere, som antyder i denne udgave af Bovi.
Markedet og de afsætningsmuligheder, der er, gør nemlig, at vi er nødt til at tænke i andre baner. Vi skal differentiere os, hvis der skal være plads til alle. Og lytter man til Peder Philipp, er dansk mælkeproduktion godt på vej med differentieringen.
I et interview til Bovi udtaler han blandt andet, at vi, ved at få et bedre samarbejde med afsætningsleddet, ikke skal konkurrere på rene råvarer, men kan tage mere for vores forarbejdede varer.
Hvad tænker I? Mener I også, at det er den udvikling, som dansk mælkeproduktion vil tage - og har I mod på det?
Uanset hvilken vej man satser på til sit landbrug, er det vigtigt, at man er fuldstændig bevidst om sine handlinger. Hvad er det, man vil, og hvad det er, man gør? Det påpeger Niels Dybdahl, agro business coach hos SLK-Agro, i et interview i denne udgave af Bovi.
Sæt derfor nogle mål for din bedrift, og sørg for, at de er synlige for alle, som er involverede i driften af gården. Det gælder såvel medarbejdere som banken.
Hvis vi er klar over, hvorfor vi gør, som vi gør, er vi godt på vej mod målet.