Der er fremgang i sagen om Ringsted Å, hvor Bæredygtigt Landbrug på vegne af 59 bredejere har klaget over nyt regulativ for åen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har nemlig oplyst, at de forventer at have en afgørelse klar i slutningen af maj 2026.
Klagen over nyt regulativ for Ringsted Å omhandler tre klagesager i alt, da Ringsted Kommune har lavet en kunstig opdeling af vandløbet i tre regulativer, skriver Bæredygtigt Landbrug i en pressemeddelelse.
- Det er glædeligt, at bredejerne nu kan se frem til en afgørelse. Vi har for tredje og forhåbentligt sidste gang indgivet supplerende bemærkninger til sagen, der har været påklaget siden 2024. Både før og under klagesagen har Ringsted Kommune efter vores opfattelse forsømt at overholde vandløbsloven i relation til Ringsted Å, og derfor fortjener bredejerne nu en afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet, siger Oskar Verdoner Møller, seniorjurist i Bæredygtigt Landbrug.
Per Eriksen, som er en af de 59 bredejere, ser frem til at få en afklaring på sagen.
- Nu har vi ventet i lang tid, og sammen med de andre bredejere står jeg fortsat med det store problem, at vores jorde bliver oversvømmet. Det er hverken holdbart eller rimeligt. Det nye forslag til regulativet, som kommunen kom med, er ikke det papir værd, som det er skrevet på. Hvis klagenævnet stadfæster denne afgørelse og regulativet forbliver i sin nuværende form, vil det desværre gøre, at vi også i fremtiden vil stå med tab på grund af fortsatte oversvømmelser, siger Per Eriksen.
Regulativet for Ringsted Å er fra 1996 og lider af nogle graverende retlige mangler ifølge Bæredygtigt Landbrug.
Det nuværende 1996-regulativ opfylder ikke vandløbslovens krav til et vandløbsregulativ, og derfor skal der udarbejdes et nyt. Bredejerne, der er repræsenteret af Bæredygtigt Landbrug, er dog ikke enige i Ringsted Kommunens forslag til nyt regulativ, det såkaldte 2024-regulativ(er).
- Efter vores opfattelse burde man have foretaget et omfattende arbejde med det nye regulativ i stedet for blot at behandle sagen som en simpel revision af det eksisterende regulativ. Det er blot ét af de mange klagepunkter, som vi har bedt Miljø- og Fødevareklagenævnet tage stilling til, siger Oskar Verdoner Møller.
Imens klagesagen pågår, er bredejerne fortsat efterladt med oversvømmede breder langs Ringsted Å.
- Hvis ikke der kommer en løsning, afviser jeg ikke, at kommunen kan blive erstatningsansvarlig for det tab, som jeg og øvrige bredejere lider. Vi kan ikke acceptere, at kommunen ikke gør noget, blot fordi den heller ikke tidligere har sørget for at få bragt orden i sagerne, siger Per Eriksen.





