Badesæsonen står for døren, men måske skal badegæsterne lige tænke sig om en ekstra gang, inden de stikker tæerne i vandet.

Nogle steder bliver badegæsterne mødt af røde flag som konsekvens af at landets renseanlæg når deres bristepunkter og må lukke urenset spildevand direkte ud i naturen, ved kraftige regnskyld.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I følge Miljøstyrelsen findes der cirka 4300 såkaldte overløbsbygværker i Danmark. Det er dem, som fungerer som en slags sikkerhedsventil ved kraftige regnskyl.

Rensningsanlæg lukkede - så oplevede Halkær Bredning renere vand
Se også:

Rensningsanlæg lukkede - så oplevede Halkær Bredning renere vand

Nu viser en aktindsigt, som TV2 har foretaget, at der i 2025 blev udledt næsten 30 millioner kubikmeter urenset kloakvand ud i vandmiljøet, skriver TV 2 Nyhederne.

Deres beregningerne viser, at næsten en million fuldt læssede tanklastbiler i 2025 er blevet hældt ud i naturen. Svarende til 113 lastbiler i timen.

Året inden var tallet endnu højere og svarede til cirka 1,8 millioner tanklastbiler, skriver TV2 Nyhederne.

Kloakmestre: Op til hver femte kloakseparering har fejl
Se også:

Kloakmestre: Op til hver femte kloakseparering har fejl