Vestre Landret har frifundet en skovrider ansat i Naturstyrelsens naturprojekt i Mols Bjerge for vanrøgt af projektets kreaturer.

Skovrideren er tidligere fundet skyldig af Retten i Randers og fik en dom på betinget fængsel i tre måneder. Men han ankede dommen til landretten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Byretten mente, at han var ansvarlig for vanrøgt af op mod 76 kreaturer i vinteren 2020-2021, skriver DR Nyheder.

Kreaturerne afgræssede et område som led i naturpleje, hvor de selv skulle finde føde. Der blev dog kørt ekstra foder ud, men i tre måneder fra 2020 til 2021 blev der ikke tilskudsfodret.

Ansatte i Naturstyrelsen får fængselsdom for vanrøgt
Se også:

Ansatte i Naturstyrelsen får fængselsdom for vanrøgt

Landsretten nåede efter en gennemgang af sagens omstændigheder frem til, at skovrideren som leder ikke var strafferetligt ansvarlig for overtrædelserne, der ikke kunne tilregnes ham som forsætlige eller uagtsomme. Skovrideren blev derfor frifundet, skriver landretten om dommen i dag.

Naturstyrelsen har tidligere accepteret en bøde på 800.000 kroner i sagen.

Naturstyrelsen får bøde på 800.000 kroner for brud på dyrevelfærdsloven
Se også:

Naturstyrelsen får bøde på 800.000 kroner for brud på dyrevelfærdsloven