Abonnementsartikel
Ballevogne fra engelske Walton læsser selv ballerne på marken og sætter dem i stak med op til seks bigballer oven på hinanden
I disse år er der stor fokus på transport i marken og på den skadelige pakning af jorden, som transport med tunge maskiner og køretøjer ofte forårsager.
Traktorer, gyllevogne og mejetærskere er udstyret med brede hjul eller bælter, og den gamle kornvogn med lastbilhjul er erstattet af en pendlervogn med brede hjul, som bringer kornet fra mejetærskeren ud til lastbilen, der venter i markskellet ved fast vej.
Men når det gælder bjærgning af halm, ser vi ofte køretøjer, som aldrig nogensinde burde have lov at køre i marken. Det gælder ikke blot vogne med en tvivlsom dækmontering, men i lige så høj grad læssemaskiner som rendegravere, gummigede og teleskoplæssere, der ofte kører rundt på en dækmontering, som bedste egner sig til byggepladser og offentlig vej.
Med en Walton Eclipse halmvogn, der selv læsser ballerne i marken og bringer dem enten direkte hjem i laden eller sætter dem i en stak langs markvejen, kan den tunge transport i marken minimeres, og pakningsskader undgås.
Men lige som det tog adskillige år, før danske landmænd og maskinstationer lærte at udnytte pendlevognes muligheder og fordele, er der endnu kun nogle få, som har fået øjnene op for halmtransportens pendlervogne.
Læsser næsten alle størrelser
Den engelske vogn kan leveres i tre størrelser og importeres af Agriunik i Ringsted.
- Til det danske marked satser vi på den store Eclipse 61, der læsser 12 bigballer i målene 120x130x240 centimeter. Men ud over de store bigballer kan vognen stort set håndtere enhver ballestørrelse på det danske marked. I de mindre ballestørrelser er vognen endvidere i stand til at stable ballerne i forbandt, så stakken står stabilt, når ballerne tippes af.
- I minibigballer med målene 70x80x240 centimeter læsser vognen eksempelvis 27 baller, siger Alex Hansen, Agriunik.
Læsningen er computerstyret og kontrolleres fra en terminal i traktoren. Når vognen er fyldt, køres der til lade eller stak, hvor vognen tippes op, og ballerne sættes af i en højde, der svarer til seks bigballer oven på hinanden.
Vognen er også i stand til selv at læsse ballerne fra stakken, og det foregår ganske enkelt i modsatte rækkefølge, hvor vognen bakkes ind unde et passende antal baller, hvorpå ladet sænkes og vognen er læsset.
Kan følge to pressere
Ifølge den spanske producent har vognen kapacitet til at kunne samle halmen lige så hurtig som to bigballepressere kan presse den. Kapaciteten afhænger selvfølgelig af blandt andet halmmængden og afstanden til aflæsningsstedet.
Men i forhold til traditionelle systemer, der ofte er to-mandsbetjente, og som omfatter både en traktor med vogn og en læssemaskine, er der både mandskab og materiel at spare ved den selvlæssende vogn.
- Derudover kan samlevognen på de to pressere undværes, og kapaciteten på ballepresserne udnyttes 100 procent.
- Anvendes Walton Eclipse lige som pendlevognene til korn, er marken ryddet for halm i samme tempo, som det presses.
- Så står den i stakke langs markvejen, hvor det er hurtigt at læsse på lastbiler og transportvogne eller at tildække mod regn.
- Eclipse model 61 må læsse otte ton, og som standard er vognen udstyret med radialdæk i dimensionen 550/60R22,5. Ønskes der en bredere dækmontering, kan det selvfølgelig også leveres, tilføjer den danske importør.