Abonnementsartikel
Salget af Arlas produkter i mellemøsten er halveret på grund af genoptrykningen af Muhammed tegningerne.
Boykotten har nu givet et fald i omsætningen på 50 procent, hvilket svarer til 1,3 milliarder kroner på årsbasis, hvis situationen fortsætter. Det skriver Morgenavisen Jyllandsposten.
- Der er stor forskel på omfanget af boykotten, men samlet set er der ikke længere tvivl om, at den genopblussede handelskrise får alvorlige konsekvenser. Mejerikoncernen har dog fortsat et vist salg på alle markeder i Mellemøsten, siger Arlas salgsdirektør Finn Hansen.
De danske mejerier frygter, at boykotten denne gang bliver langvarig og langt vanskeligere at få afblæst.
I 2006 var protesterne nemlig i høj grad politisk styret, men denne gang er det forbrugernes eget initiativ at boykotte de danske varer.
Andelsmejeriet Sædager er en af dem, der i øjeblikket er hårdt ramt af den aktuelle boykot. Her har det været nødvendigt at reducere mælkeafregningen til andelshaverne
Bestyrelsesformand Niels Bruun siger, at salget i Mellemøsten er gået helt i stå:
- Handelskriser ser ud til at være en mere eller mindre permanent risiko, hvis man vil eksportere til Mellemøsten. Næste gang kan det være en helt anden ting, der udløser en boykot. Vi er dog fortsat fast besluttet på at blive i Mellemøsten. Men det er unægtelig bittert, at det hele nu begynder forfra. Nu havde vi endelig normaliseret salget efter krisen i 2006, siger Niels Bruun til Jyllands-Posten.