Det er, som om udbud og efterspørgsel har mødt sin værste fjende. De to store danske supermarkedskæder, Coop og Dansk Supermarked, har valgt at afgøre, hvilke varer de danske forbrugere skal tilbydes, så forbrugerne ikke længere belemres med produkter, der ikke passer ned i den politisk korrekte indkøbskurv. Fagligheden er sat ud af spil, til fordel for følelser og usaglige påstande, mens medierne fyldes af begrund-elser, der mest af alt lyder som et kampskrift fra Dyrenes Beskyttelse.
Det skræmmer mig, at supermarkedskæder tager patent på sandheden og overtager retten til at bestemme, hvilke produkter vi skal forbruge. Når de fine indkøbschefer og direktører fjerner produkter fra hylderne uden at spørge deres kunder, bliver det få mennesker, der påvirker, hvilke æg vi skal spise, og dermed hvad der skal produceres. Pludselig får foreninger som Dyrenes Beskyttelse let adgang, til at påvirke de naive og uvidende chefer, og så er der ikke langt fra et forbud mod buræg til en fuldstændig og ensidig satsning på svinekød fra friland, som eneste mulighed. Vi bevæger os på den måde langt væk fra de frie markedskræfter.
Kigger man på supermarkedshylderne, fylder de konventionelle æg og andre fødevarer stadig mest. Og der plejer at være en direkte sammenhæng mellem hyldeplads og salg. Dermed er indkøbschefernes politiske stunt slet ikke afstemt med forbrugernes ønsker.
Personligt har jeg intet imod, når forbrugerne vælger et alternativ til de billigste varer, så længe det er et frit og aktivt valg. Økologi, frilandsproduktion og andre mærkeprodukter er vigtige og nødvendige i det danske sortiment, men det er vigtigt, at det ikke er politisk korrekte supermarkedschefer, der afgør forbruget og dermed produktionen, men alene de danske forbrugere. Nå de store supermarkedskæder tvinger det ned i deres butiker, fratager de reelt forbrugeren for valget, da det snart kun er den lille købmand i landsbyen der tilbyder et valg. Dermed tvinger man også en meromkostning ned over selv de dårligst økonomisk stillede.
Denne tendens er skræmmende, og kan få vidtrækkende koncekvenser for dansk landbrug. Derfor bør forbrugerne bruge deres stemme, og kalde Dansk Supermarked og COOP til orden.